اصول نورپردازی در دفتر کار

/ / دانستنی ها, لامپ, لامپ ال ای دی
نورپردازی دفتر کار

 نورپردازی دفتر کار

امروزه نورپردازی یک نقش مهم در دفاتر کار و فضاهای اداری دارد به طوری که اگر نورپردازی دفتر کار استاندارد نباشد می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل خستگی، کاهش روحیه افراد حاضر در محل کار و پایین آمدن سرعت کار و کمتر شدن بازدهی افراد شود. نورپردازی با لامپ باید طوری باشد که نور خورشید به دفتر کار بتابد و حداکثر نور ممکن را با حداقل مصرف انرژی به وجود بیاورد. برای این منطور بهتر است تا به سراغ استفاده از لامپ های هالوژن و نقطه بروید. استفاده از لامپ ها ال ای دی نیز بسایر توصیه می شود.

اهمیت نور پردازی در دفتر کار و دکوراسیون فضاهای اداری

نورپردازی استاندارد در دفتر کار اهمیت های ویژه ای دارد از جمله:

  • از تمام شدن انرژی و خستگی ذهنی افراد جلوگیری می کند.
  • مانع مشکلاتی همچون سردرد و چشم درد می شود.
  • نورپردازی سبب آرامش بیشتر افراد می شود.
  • از به وجود آمدن مشکلات روحی پیشگیری می کند.
  • باعث بیشتر شدن کارایی افراد در ساعات کاری می شود.
نوپردازی با لامپ ال ای دی

نورپردازی دفتر کار با لامپ ال ای دی

نکات مورد توجه برای نورپردازی در محل کار

برای نورپردازی دفتر کار باید نکاتی رعایت شود تا نورپردازی بهترین بازدهی ممکن را دهد. این نکات عبارت اند از:

به کار بردن چراغ هایی با دمای شبیه به هم

شاید مهم ترین اصل نورپردازی استفاده از چراغ هایی است که دمای رنگ آن ها شبیه به هم است. استفاده از چراغ هایی با دمای رنگ متفاوت در یک محیط کار، بزرگ ترین اشتباه در نورپردازی برای دفتر کار یا هر مکان دیگری می باشد. اگر این اشتباه انجام شود، یک محیط بسیار خسته کننده و غیر جذاب خواهید داشت.

نورپردازی دفتر کار با چراغ های مدرن و پر کارکرد

با توجه به این که برای نورپردازی باید با توجه به بودجه شرکت انجام شود، باید با حداقل هزینه نورپردازی محل کار انجام شود. به کار بردن چراغ های مدرن در محل کار یک انتخاب درست برای به کاهش رساندن هزینه ها برای نورپردازی می باشد.

استفاده از نورغیر مستقیم در دکوراسیون شرکت

در نورپردازی دفتر اگر از نور غیر مستقیم استفاده شود، از خستگی و سردرد جلوگیری می شود. اگر از چراغ هایی که نور غیر مستقیم می تابانند در سقف و دیوار استفاده شود، تمام محل کار را با نوری مناسب روشن می کنند.

استفاده کردن از چراغ های هنری و گیرا

مدل چراغ های به کار برده شده در یک دفتر کار فرهنگ آن محیط کاری را نشان می دهد. به طور مثال نورپردازی یک عتیقه فروشی با یک دفتر کار بسیار متفاوت است. در عتیقه فروشی با نورپردازی ویترین و پیشخوان مغازه بیشتر به چشم مردم می آید و بازدهی و فروش بیشتر می شود. اما نورپردازی دفتر کار و محیط های اداری باید به نوعی باشد که از خستگی کارکنان کاسته شود و از چشم درد و سردرد احتمالی جلوگیری کند. استفاده از لامپ ها ال ای دی نیز در دفتر کار به شما توصیه می شوند.

چراغ های هنری و گیرا

نورپردازی با چراغ های هنری و گیرا

استفاده از چراغ های مکمل نور روز

استفاده از نور هایی که نزدیک به نور های طبیعی مانند نور آفتاب می باشد برای کسانی که تایم کاری خود را پشت میز سپری می کنند بسیار مناسب می باشد. نکته دیگر که باید رعایت شود این است که باید از اینکه نور مستقیم از بالای سر کارمند بتابد جلوگیری شود و باید از ساختار یک نور در پس زمینه و نور چراغ استفاده شود.

نورپردازی با چراغ های دیواری و سقفی

به کار بردن چراغ های دیواری و سقفی در نورپردازی دفتر کار باعث بزرگ تر و جذاب تر دیده شدن محل کار می شود. اگر این کار رعایت نشود و دفتر کار کوچک و دلگیر به نظر برسد حس خفگی در کارمندان ایجاد می کند و دوست دارند هر چه سریع تر از محل کار بروند. اما نورپردازی مناسب در دفتر کار و جذاب کردن دفتر کار باعث خسته نشدن کارمندان از فضای کار می شوند و بازدهی بیشتر آن ها می شود.

نور پردازی دفتر کار با نور طبیعی

برای اینکه دفتر کار را با نور های طبیعی نورپردازی شود باید کارهایی انجام شود.  به طور مثال:

  1. میز کار را در کنار پنجره قرار دهید.
  2. نورهایی که دمای گرم دارند تهیه کنید.
  3. همیشه نوری روی میزکار و کاغذ هایی که در محل کار استفاده می شود بتابد.
  4. لامپ هایی که باعث پرت شدن حواس کارمندان می شود استفاده نگردد.
  5. از لامپ هایی که نورشان به چشم ما آسیب وارد می کند استفاده نشود.

اهمیت نصب درست نورها

اگر در نورپردازی محیط کار، تمام نکات رعایت شود و نور پردازی به صورت دقیق انجام شود ولی چراغ های نورپردازی درست نصب نشود ممکن است بسیار خطرناک باشد. چون اگر خطراتی مثل اتصالی یا شوک به وجود بیاید ممکن است باعث آتش سوزی و دیگر خطرات ناشی از اتصالی به وجود بیاید. اگر هم این اتفاق ها نیفتد باعث می شود لامپ ها و دیگر وسایل شرکت خیلی زود فرسوده شوند و عمر آن ها کم می شود و در نتیجه باز هم نورپردازی شرکت با از کار افتادن چراغ ها دوباره نا مناسب می شود. پس حتما برای نصب نورپردازی حتما ار افراد متخصص استفاده کنید.

نوردازی دفتر کار

نوردازی دفتر کار با لامپ رشته ای

سخن پایانی

نور پردازی امروزه یک امری مهم در هر شرکت و دفتر کاری می باشد و اگر نورپردازی درست انجام شود دفتر کار خیلی شاداب تر به نظر می رسد و کارمندان هم زود خسته نمی شوند و در نتیجه کار مفیدی که برای شرکت انجام می دهند بیشتر می شود. صاحبان شرکت ها با نورپردازی مناسب در دفتر کار علاوه بر این که کار بیشتری که تحویل می گیرند هزینه کمتری هم به گردنشان می افتد. اما افراد متخصص، نورپردازی دفتر کار را باید انجام دهند تا از به وجود آمدن خطرات احتمالی جلوگیری شود.

سوالات متداول درباره اصول نورپردازی

  1. چرا نصب درست نورپردازی را باید افراد متخصص انجام دهند و خودمان نمی توانیم انجام دهیم؟
    زیرا نصب غلط نورپردازی ممکن است باعث به وجود آمدن اتصالی شود و علاوه بر چراغ های نورپردازی، دیگر وسایل هم آسیب می بینند.
  2. چرا نورپردازی دفتر کار مهم است؟
    زیرا باعث می شود کارمندان کمتر خسته شوند و کارکرد آن ها بیشتر شود و فضای بهتری برای دفتر کار به وجود می آید.
  3. چگونه دفتر کار را با نور های طبیعی نورپردازی کنیم؟
    با قرار دادن میز کنار پنجره، استفاده از چراغ هایی با دمای گرم تر، و تابش نور بر روی میز کار نورپردازی طبیعی را ایجاد می کند.
89 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *