مزایای استفاده از لامپ هالوژنی

/ / دانستنی ها
لامپ هالوژنی

امروزه پیشرفت های زیادی در حوزه ی نورپردازی رخ داده است که از پیشرفته ترین آنها می توان به لامپ هالوژنی اشاره کرد. در واقع لامپ های هالوژنی، نوع پیشرفته ی لامپ های رشته ای می باشد که ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایای استفاده از لامپ هالوژنی بپردازیم. لامپ های هالوژنی را می توان به روی دیوار و یا سقف نصب نمود که بیشترین استفاده از این لامپ ها به روی سقف های کاذب می باشد. به همین علت است که این لامپ ها کاربرد بسیار زیادی در طراحی دکوراسیون دارد. استفاده از این لامپ ها با داشتن روشنایی بسیار جذاب در منزل و یا محیط کار موجب ایجاد یک نورپردازی بسیار زیبا می شود. شما می توانید با خرید لامپ هالوژنی از فروشگاه برق حصاری استفاده های زیادی از این لامپ ها کنید.

درباره لامپ های هالوژنی

ساختار کلی لامپ هالوژنی به گونه ای است که از یک رشته ای به نام تنگستن تشکیل شده است که درون محفظه ای همراه با گاز بی اثر و کمی برم و یا ید قرار دارد. این نوع لامپ ها با آمدن جریان برق به درون خود، موجب گرم شدن رشته های تنگستن توسط گاز های هالوژن می شود که در نهایت نور پر نور سفید رنگی ایجاد می شود. لامپ های هالوژنی مدل های زیادی داشته که هر کدام کاربرد و ساختار خاص خود را دارند.

همچنین میزان گاز هالوژن موجود در هر لامپ باید مطابق ولتاژی باشد که به آن وارد می شود، چرا که اگر میزان گاز هالوژن بیشتر از حد معمول باشد موجب شکسته شدن لامپ می شود. و اگر میزان ولتاژ وارد شده به لامپ زیاد باشد و گاز هالوژن درون آن کم باشد، لامپ سیاه می شود. این لامپ ها طول عمر بسیار طولانی ای داشته و همچنین این لامپ ها حرارت زیادی را تولید می کنند اما به دلیل بهره مندی از دو لایه محافظ گرمای آن زیاد احساس نمی شود.

دیدگاه علمی نسبت به لامپ هالوژنی

از مهمترین وظایف گاز های هالوژنی موجود در این لامپ می توان به ایجاد کردن چرخه ی شیمیایی درون لامپ اشاره کرد. یکی از تفاوت مهم این لامپ ها با دیگر لامپ ها در این است که شما همیشه نوری شفاف خواهید داشت و هیچ موقع درون شیشه لامپهای هالوژنی کثیف نمی شود، چرا که با گرمای ایجاد شده توسط گاز هالوژن، تنگستن بخار می شود و در زمانی که لامپ خاموش می شود این مواد ته نشین می شود و اگر دوباره لامپ را روشن نمایید همان مواد ته نشین شده برای ایجاد نور بکار گرفته می شوند.

علم در لامپ هالوژنی

طرز کار لامپهای هالوژنی

تاریخچه لامپهای هالوژنی

لامپ هالوژنی در سال 1955 توسط المر فردریش و همچنین امت وایلی در شرکت جنرال الکتریک اختراع کردند. اما قبل از این دو نفر، افراد بسیار زیادی در تلاش بودند تا بتوانند لامپ های هالوژنی بدون سیاه شدن درون آن تولید کنند اما هیچگاه موفق نبودند. اما راز لامپ های هالوژنی این دو نفر که توانستند بدون سیاه شدن تولید کنند در این بود که به دور رشته های تنگستن کمی ید می گذاشتند. امروزه لامپ های هالوژنی انواع مختلفی داشته و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند، در ادامه با ما باشید.

انواع لامپهای هالوژنی

به صورت کلی این لامپ ها را می توان به 3 گروه تقسیم بندی کرد که عبارت اند از ال ای دی، سی او بی و اس ام دی . در ادامه ی این مقاله با هر کدام بیشتر آشنا خواهید شد:

لامپهای هالوژنی ال ای دی

این نوع لامپ ها از دیود هایی درست می شوند که قابلیت نورافشانی دارد. کارکرد این دیود ها به گونه ای است که با رسیدن جریان برق به آنها که در کنار هم قرار گرفته اند موجب تولید نور می شود. تعداد این دیود ها با میزان روشنایی لامپ رابطه ی مستقیمی داشته و هر چه تعداد آنها بیشتر باشد، میزان نوردهی لامپ هم بیشتر می شود. این نوع از لامپ ها مصرف برق بسیار کمی داشته و نور قابل قبولی هم تولید می کنند، به همین علت از این لامپ ها بیشتر در منازل، مغازه ها و… استفاده می شود. لامپهای ال ای دی هالوژنی اشعه های مضر تولید نکرده و فاقد گرما می باشند.

مزیت های وجود ال ای دی در لامپ هالوژنی

ال ای دی در لامپهای هالوژنی

لامپهای هالوژنی سی او بی

این نوع لامپ ها از چیپ های الکترونیکی بهره مند بوده که نور بسیار زیبایی را برای شما تولید می کنند که می تواند بسیار برای طراحی دکوراسیون کاربردی باشد. این لامپ ها برق بسیار کمی مصرف کرده و برای لامپهای هالوژنی از نوع توکار و یا روکار بسیار کاربردی است.

وجود سی اوبی در لامپ هالوژن

تکنولوژی سی او بی در لامپهای هالوژنی

لامپهای هالوژنی اس ام دی

یکی از مهمترین کاربرد این لامپ ها در نورپردازی دکوراسیون می باشد چرا که نور بسیار زیبا، همراه با مصرف برق پایین و گرمای بسیار کم تولید می کنند. ساختار این لامپ ها به گونه ای می باشد که چیپ های ال ای دی از طریق رشته های سیم باریکی به یکدیگر متصل شده و نور تولید می کنند.

smd چیست

تکنولوژی smd در لامپهای هالوژنی

مهمترین کاربرد لامپهای هالوژنی در زندگی

  • درون جواهر فروشی ها چرا که نور بسیار زیبایی تولید می کند.
  • داخل بسیاری از فروشگاه ها
  • درون منازل
  • داخل بسیاری از شرکت ها

جمع بندی درباره مزایای استفاده از لامپ هالوژنی

امروزه یکی از پیشرفته ترین لامپ ها برای انواع نورپردازی مثل فروشگاه ها، مغازه ها، منازل، استخر ها و… استفاده از لامپ هالوژنی می باشد. ما در این مقاله شما را با مزایای استفاده از لامپ هالوژنی آشنا کرده و می توانید انواع این دسته از لامپ ها را از فروشگاه برق حصاری تهیه نمایید. همانطور که گفته شد این لامپ ها روشنایی بسیار زیادی داشته و مصرف برق بسیار کمی دارند که می توان از آن استفاده های بسیار زیادی کرد. همچنین شما با خرید این دسته از لامپ ها می توانید میزان روشنایی آن را کنترل نمایید. علاوه بر موارد گفته شد این نوع لامپ ها به دلیل چرخه ای که درونشان وجود دارد از طول عمر بسیار زیادی بهره مند می باشد.

سوالات متداول
  1. بهترین لامپ برای نورپردازی داخل ویترین جواهر فروشی چه می باشد؟
    لامپهای هالوژنی به دلیل مصرف برق کم و روشنایی بسیار زیاد و زیبا، بسیار برای به نمایش گذاشتن محصولات مفید می باشد.
  2. مصرف برق لامپ های با ساختار هالوژن چگونه است؟
    این لامپ ها به دلیل تکنولوژی به روز، مصرف بسیار کمی دارند که بسیار کاربردی است.
  3. لامپ های با ساختار هالوژن چند نوع می باشند؟
    این لامپ ها به 3 دسته ی ال ای دی، اس ام دی و سی اوبی تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
85 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *