لامپ مغناطیسی ال ای دی

/ / لامپ, دانستنی ها, لامپ ال ای دی
لامپ مغناطیسی ال ای دی

مقدمه ای بر لامپ ها

امروزه لامپ ها در گونه ها و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به جهت کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری، نظر بسیاری از افراد به لامپ های کم مصرف جلب شده است. با این حال در کشور ما گونه ی خاصی از لامپ های فلوئورسنت به عنوان لامپ کم مصرف استفاده می شوند، در حالی که به نکاتی راجب آن ها اشاره نمی شود. در این مقاله می خواهیم یکی از جدیدترین و بهترین مدل های لامپ موجود را برای شما معرفی و با انواع دیگر مقایسه کنیم. لامپ های مغناطیسی ال ای دی که در کشورمان با نام سانفار و در دنیا به LVD معروف است.

لامپ ها با استفاده ی روزانه

منابع نوری مختلف امروزی

معرفی لامپ مغناطیسی ال ای دی

اساساً نحوه عملکرد بسیاری از لامپ ها بر پایه برانگیخته ساختن الکترون های یک ماده است، و سپس استفاده از پرتو های خروجی از آن ماده، وقتی الکترون ها به سطح انرژی قبلی بازمی گردند. البته این مورد، جدیدتر از لامپ های رشته ای قدیمی است که بر پایه دمای خیلی زیاد برای رشته فلزی کار می کنند. این نوع اخیر میزان زیادی انرژی را به صورت گرما هدر می دهد. در لامپ های LVD هم قضیه استفاده از یک میدان مغناطیسی متغیر است. این میدان مغناطیسی به دو شکل خارجی و داخلی محفظه ی لامپ را تحت تاثیر قرار می دهد.

وظیفه میدان مغناطیسی

میدان مغناطیسی متغیر طبق قوانین الکترومغناطیس باعث ایجاد یک اختلاف پتانسیل در محفظه لامپ می شود و این یعنی ایجاد میدان الکتریکی و انتقال انرژی به ماده داخل لامپ. این انتقال انرژی در نهایت همان طور که گفتیم باعث تغییر سطح انرژی الکترونِ ماده درون لامپ می شود. این الکترون حین بازگشت به سطح انرژی سابق، اختلاف موجود را به صورت پرتوی پرانرژی فرابنفش آزاد می کند. این پرتو در طیف مرئی نیست، اما روی سطح داخلی لامپ القای مغناطیسی، چند لایه فسفر قرار داده شده است. فسفر پرتو پر انرژی را دریافت کرده و به جایش نور مرئی ساطع می کند.

لامپ مغناطیسی ال ای دی داخلی و خارجی

میدان مغناطیسی مذکور به دو شکل قابل تولید است. یک روش استفاده از نوعی منبع انرژی خارجی به نام بَلِست (Ballast) است که میدان مغناطیسی نوسانی را توسط یک شیء خارجی که به دور تیوب لامپ پیچیده شده متوجه لامپ می کند. نوع دیگر لامپ هم القای مغناطیسی داخلی است که ابزار تولید میدان آن درون لامپ قرار دارد. در هر حالت با توجه به این که لامپ مغناطیسی ال ای دی، دارای الکترود نیست، طول عمر به شدت زیادی دارد، بسته به کیفیت ساخت، بین 25 تا 100 هزار ساعت.

لامپ القای مغناطیسی داخلی و خارجی

دو نوع لامپ سانفار

مقایسه لامپ القای مغناطیسی و دیگر گونه ها

این لامپ در ویژگی های مثبت خود تقریباً قابل مقایسه با هیچ لامپ متعارف دیگری نیست. تنها لامپ های ال ای دی خانگی، که البته نور با شدت دلخواه تولید نمی کنند، در طول عمر، با دوام آوری 20 هزار ساعتی قابلیت در نظر گرفتن را دارند. اما بقیه اشکال لامپ که هر روزه استفاده می کنیم بسیار نسبت به این مدل ضعیف عمل می کنند. جدا از مقایسه ی خوبی های لامپ مثل طول عمر بالا، مصرف انرژی کم به نسبت نور تولیدی و بسیاری دیگر، می توان لامپ ها را در وجوه بد هم با یکدیگر مقایسه کرد.

لامپ سانفار دوستدار محیط زیست است

اولین شاهد بر هماهنگی با محیط زیست مصرف انرژی پایین است. مورد دیگر نبود انواع مواد خطرناک در لامپ است. به عنوان مثال لامپ های فلوئورسنت معمول در خانه ها را در نظر بگیرید، که با عنوان کم مصرف شناخته می شوند. در تولید این کالا از فلز سنگین جیوه استفاده می شود اما جیوه درون لامپ سانفار به نوعی قرار گرفته که اولاً راحتتر بازیافت می شود ثانیاً به خاطر طول عمر بالاتر، نسبت جیوه مصرفی به ساعت کار خیلی کمی دارد. مورد بعدی استفاده از سه لایه فسفر در تولید لامپ LVD است. در لامپ های فلوئورسنت تنها یک لایه وجود دارد و این یعنی ممکن است مقداری نور فرابنفش از آن ساطع بشود که برای سلامتی مضرند.

موارد استفاده از لامپ مغناطیسی ال ای دی

لامپ القای مغناطیسی برای استفاده در مکان هایی که تعویض منبع روشنایی خطرناک است و به سال ها حضور نور دائمی نیاز داریم، یک انتخاب ایده آل است. اساساً به دلیل مصرف خیلی کم انرژی گزینه بهینه برای بسیاری جاهاست، مثل چراغ های اطراف جاده ها. مورد استفاده دیگر هم وقتی است که منبع انرژی از نوع پنل خورشیدی باشد. امروزه چنان استفاده از لامپ های سانفار بهینه است که قاب ساعت بیگ بن در لندن توسط آن ها روشن نگه داشته می شود.

استفاده از لامپ القای مغناطیسی در برج big ben

برج big ben در لندن

سوالات متداول لامپ مغناطیسی ال ای دی

 

  1. لامپ مغناطیسی ال ای دی چیست؟
    لامپ مغناطیسی القایی یا LVD نوعی لامپ کم مصرف است که به دلیل نداشتن کاتد، دارای طول عمر بسیار زیاد نسبت به بقیه انواع لامپ هاست. سانفار اسم دیگری است که برای آن استفاده می شود.
  2. چرا لامپ القای مغناطیسی دوستدار محیط زیست است؟
    در ساخت این لامپ از فلزات سنگین استفاده نمی شود در نتیجه خلاف لامپ های فلوئورسنت که به کم مصرف معروف اند بعد از بی استفاده شدن هنگام بازیافت به محیط اطراف آسیب وارد نمی کنند. هم چنین نور این وسیله بر اساس دمای زیاد تولید نمی شود، در نتیجه تولید گرمای اضافه آن به نسبت لامپ های دیگر خیلی کم است.
  3. لامپ القای مغناطیسی خارجی چیست؟
    برای عملکرد یک لامپ مغناطیسی ال ای دی، وجود یک منبع تولید میدان مغناطیسی الزامی است. این منبع می تواند در خارج تیوب لامپ قرار بگیرد یا داخل آن. در حالت اول خارجی و در حالت دوم آن را داخلی گویند.
81 / 100

2 Comments to “ لامپ مغناطیسی ال ای دی”

  1. saman says :پاسخ

    لامپ خورشیدی هم دارید؟

    1. حجت حصاری says :پاسخ

      لامپ خورشیدی نه
      یک سری از لامپ ها رو فقط برای معرفی می ذاریم داخل سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *