فرق محافظ برق هوشمند با ups چیست

/ / دانستنی ها, محافظ برق
فرق محافظ برق هوشمند با ups

بررسی فرق محافظ برق هوشمند با ups

محافظ برق هوشمند و یا استابلایزر یکی از بهترین وسیله ها برای محافظت از وسایل برقی داخل منزل و یا وسایل برقی حساس می باشد. همچنین اگر شما دستگاه حساسی دارید که نباید هیچ گونه نوسان ولتاژ درون آن اتفاق بیفتد شما می توانید از دستگاه ups استفاده کنید. اما هدف هر دوی این دستگاه ها محافظت از دستگاه های الکترونیکی است، اما فرق محافظ برق هوشمند با ups چیست؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا متوجه پاسخ این سوال شوید.

محافظ برق هوشمند در واقع همان استابلایزر است که هدف از این دستگاه، محافظت از وسایل برقی شماست. ما در این مقاله قصد داریم تا به نحوه عملکرد این دو دستگاه و تفاوت آن ها با یکدیگر را بررسی کنیم

معرفی استابلایزر و ups

محافظ برق هوشمند و یا استابلایزر

این دستگاه را شما حتما در خانه و یا محل کار خود دیده اید. این دستگاه به اسم هایی مانند ترانس خانگی، پایدار کننده ولتاژ برق و همچنین محافظ برق هوشمند شناخته می شوند. استابلایزر ها در دو نوع رله ای و servo موتوری وجود دارند. شما با استفاده از این دستگاه می توانید افزایش طول عمر دستگاه خود را تضمین کنید.

استابلایزر و وی پی اس

استابلایزر و وی پی اس ups

به صورت کلی وظیفه اصلی محافظ برق هوشمند، محافظت از دستگاه های خانگی و اداری مانند تلویزیون، کولر، فریزر و همچنین دستگاه هایی که به نوسان برق بسیار حساس اند است. علاوه بر این اینها، این محافظ برق هوشمند، دستگاه های برقی شما را از بابت افزایش و یا کاهش غیر قابل پیش بینی ولتاژ، نوسان  هایی که در برق شهری وجود دارد.و همچنین اتصال کوتاه در امان نگه می دارد. در نتیجه شما به راحتی با استفاده از این دستگاه می توانید خیال خود را از بابت خراب شدن و از بین رفتن دستگاه های برقی خود راحت نمایید.

استابلایزر رله ای چیست؟

این نوع استابلایزر ها از دو جهت بهتر از استابلایزر های servo موتوری هستند. اولین مزیت این استابلایزر ها سرعت سوئیچ کردن بسیار بالای این محافظ برق هوشمند است.

چرا که زمان مورد نیاز برای سوئیچ کردن این محافظ در کمتر از 1 تا 2 ثانیه اتفاق می افتد اما زمان سوئیچ کردن استابلایزر servo موتوری در بهترین حالت تا 7 ثانیه طول می کشد. دومین مزیت استابلایزر رله ای، کم هزینه در تعمیر و خرید می باشد.

استابلایزر servo موتوری چیست؟

این نوع از استابلایزر ها بسیار مناسب دستگاه های حساس می باشد چرا که دقت اصلاح این استابلایزر ها برابر 3 تا 5 ولت است. اما همین دقت در استابلایزر رله ای برابر 20 ولت است. دومین مزیت این استابلایزر راندمان  همراه با طول عمر بالا بوده که یک امتیاز ویژه مثبت برای استابلایزر های servo موتوری حساب می شود. اما هزینه های این محافظ بسیار بالا است.

ups

یو پی اس

یو پی اس(UPS)

یو پی اس در واقع یک دستگاه منبع انرژی بوده که می تواند در زمان قطعی برق، انرژی مورد نیاز به دستگاه های حساس را برساند. دومین ویژگی خیلی مهم این دستگاه، محافظت از دستگاه های حساس به نوسان های برق شهری و نویز است که بسیار می تواند برای دستگاه های بیمارستانی و یا مخابراتی که نیاز است همیشه روشن باشند است.

[shop_slider title=”” count=”5″ show=”best-selling” category=”” orderby=”date” order=”DESC”]

دستگاه های یو پی اس علاوه بر انجام دادن وظیفه استابلایزر، به عنوان یک منبع تغذیه عمل می کند. همچنین دستگاه های یو پی اس انواع مختلفی دارند، که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم

  • UPS آفلاین که امروزه دیگر تولید نمی شود.
  • UPS لاین اینتراکتیو
  • UPS استندبای FERRO
  • UPS آنلاین دابل کانورژن روی خط

فرق محافظ برق هوشمند با ups در چیست

دستگاه های هوشمند ups علاوه بر محافظت کردن از دستگاه شما در برابر ولتاژ های اضافی و نوسانات برق و نویز، می توانند در زمان های قطعی برق، انرژی مورد نیاز را به دستگاه های شما برسانند.

اما در مقابل استابلایزر ها تنها به عنوان یک محافظ هوشمند عمل می کنند. به نحوی که در صورت ورود جریان اضافی به محافظ، آن را اصلاح کرده و برق را به صورت کاملا بدون نویز به دستگاه های حساس شما می رساند.

محافظ برق

محافظ برق هوشمند

اما عیب این دستگاه ها نداشتن منبع تغذیه است. چرا که با قطع شدن برق، برق دستگاه هم خود به خود قطع می شود. شما می توانید از این دستگاه برای وسایلی همچون ماشین ظرفشویی، تلویزیون، فریزر و… استفاده کنید که در نتیجه با قطع شدن برق دیگر مشکلی به دستگاه های حساس شما پیش نمی آید. عموما تمام افرادی که شدیدا به برق جایگزین نیاز ندارند، از استابلایزر ها استفاده می کنند.

جمع بندی

امروزه افراد برای محافظت از دستگاه های حساس گران قیمت الکترونیکی از محافظ برق هوشمند و یا UPS استفاده می کنند. اما استابلایزر بهتر است یا یو پی اس؟ فرق محافظ برق هوشمند با UPS چیست؟ ما در این مقاله فهمیدیم که اگر شما نیاز به برق اضطراری دارید حتما باید از یو پی اس استفاده کنید. چنانچه این قضیه برایتان اهمیت چندانی ندارد می توانید از استابلایزر ها استفاده کنید چرا که به نسبت ارزان تر از یو پی اس بوده و کاربردی است. شما می توانید تمامی این وسایل الکترونیکی را از فروشگاه معتبر لامپ 2 تهیه نمایید.

سوالات متداول درباره فرق محافظ برق هوشمند با UPS چیست

1انواع استابلایزر چیست؟
استابیلایزر ها و یا محافظ برق هوشمند به دو دسته ی رله ای و SERVO موتوری تقسیم می شوند که هر کدام معایب و مزایای خود را دارند.
2 به چه نوع هایی از استابلایزر ها، رله ای می گویند؟
به استابلایزر هایی گویند که سرعت سوئیچ کردن آن ها در کسری از ثانیه انجام شده و همچنین دارای قیمت و هزینه های کمتری نسبت به نوع دیگر خود دارد
3استفاده از یو پی اس ها برای چه افرادی توصیه می شود؟
برای افراد و سازمان هایی که نیاز پیوسته به برق داشته و در صورت قطع شدن برق بسیاری مشکل پیش خواهد آمد. مانند دستگاه های مخابراتی، بیمارستانی و…
82 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *