کلید و پریز هوشمند

/ / دانستنی ها, لامپ
کلید و پریز برای کنترل از راه دور

امروزه مفهوم خانه هوشمند همه گیر شده است. بسته به سلیقه شما حتی بدون یک عملیات هوشمندسازی خانه با تجهیزات گران قیمت، می توانید بخشی از پرکاربردترین وسایل خانه را به صورت اتوماتیک و از راه دور کنترل کنید. در این بین کلید و پریز های هوشمند، برای نورپردازی و کنترل بسیاری از اشیاء موجود در خانه کفایت می کنند. در ادامه می خواهیم روش کار این دو را توضیح دهیم و شما را با برخی امکانات آن ها آشنا سازیم.

کنترل کننده های هوشمند خانه

کلید هوشمند

کلید های معمولی علاوه بر اینکه قابلیت کنترل از راه دور ندارند، نحوه عملکردشان بدوی است. در مقابل اما کلید های هوشمند برای کنترل مستقیم از صفحه لمسی استفاده می کنند. علاوه بر آن شما می توانید از طریق وای فای کلید هوشمند منزل خود را به اینترنت وصل کنید. سپس کافیست یک برنامه کنترلی که معمولاً مخصوص برند کلید شماست، را روی گوشی خود نصب کنید. اتصال این دو به اینترنت به شما اجازه می دهد از هر جای جهان کلید خانه را روشن، خاموش و یا برنامه ریزی بکنید.

یک مدل کلید هوشمند

کلید هوشمند لمسی

برنامه ریزی کلید هوشمند

درست است که خاموش و روشن کردن کلید بدون نیاز به بلند شدن از جا، لذت خیلی زیادی دارد، اما گزینه های روی میز به همین جا ختم نمی شوند. قابلیت برنامه ریزی کردن کلید به شما کمک می کند نور پردازی های خاصی در در زمان های مورد نظرتان را از قبل طراحی کنید. مثلاً اگر به سفر رفته اید، می شود کلید را جوری برنامه ریزی کرد که هر شب از ساعت هفت تا ده به طور خود به خود چراغ ها روشن شوند. با این کار خطر سرقت از منزل را کاهش می دهید. قابلیت دیگری که امکانات شما را تکمیل می کند، استفاده از لامپ های هوشمند است. شما می توانید لامپ های هوشمند خانه خود را برنامه ریزی کنید و بعد با استفاده از کلید هوشمند ساعت های روشن بودن لامپ را تنظیم کنید.

 

برنامه ریزی برای نورپردازی خانه

می شود با اپلیکیشن یک برنامه نورپردازی تعریف کرد

پریز هوشمند

اگر کلید های هوشمند به صورت مشخص برای کنترل ابزار نورپردازی به کار می روند، پریز های هوشمند کاربرد های گسترده تری دارند. پریز هوشمند یکی از انتخاب ها برای افرادیست که نمی خواهند هزینه زیادی برای هوشمندسازی کل خانه انجام بدهند. نحوه عملکرد هم به این صورت است که آن را به پریز معمولی خانه وصل می کنید و بعد وسیله مورد نظر خود را از پریز هوشمند تغذیه می کنید. این ابزار هم قابلیت اتصال به مودم اینترنت را دارد و با دانلود یک اپلیکیشن می توانید آن را کنترل کنید.

سناریو های مختلف استفاده از پریز هوشمند

همان طور که اشاره کردیم با پریز هوشمند می شود وسایل بیشتری را به صورت خودکار کنترل کرد. فرض کنید شما تمایل دارید دستگاه چای سازتان یک ربع قبل از بیدار شدن روشن شود. برای این کار کافیست چای ساز را در حالت روشن به پریز متصل کنید. با یک برنامه ریزی قبلی می شود تنظیم کرد که سر ساعت مشخصی برق وصل بشود و بعد قطع.

مثال دیگر راجب سیستم سرمایشی خانه است. فرض کنید که یک روز گرم تابستانی باشد و شما از محل کار به خانه برگردید. برای اینکه با هوای مطبوع رو به رو شوید به ناچار باید آن را تمام روز روشن نگاه دارید. اما با پریز هوشمند شما قادرید برنامه ریزی کنید که تمام وقت کولر خاموش باشد و تنها ساعتی قبل از رسیدن شما به صورت خودکار روشن شود.

پریز هوشمند به عنوان نوعی محافظ

ویژگی دیگر خیلی از پریزهای هوشمند موجود در بازار توانایی آن ها در محافظت از وسایل است. این ابزار قادر است با حسگر هایش افزایش دما را حس کند و در صورت بروز مشکل در مسیر انتقال انرژی مثل جریان خیلی زیاد، برق دستگاه شما را قطع کند.

پریز هوشمند

یک مدل پریز هوشمند

چرا کلید و پریز هوشمند

سوالی که پیش می آید این است که چرا باید سراغ وسایل کنترلی هوشمند مثل کلید و پریز برویم. پاسخ آن است که غالب روش های هوشمندسازی بر پایه استفاده از تجهیزات گران و پیچیده بنا شده اند. کلید و پریز هوشمند اما به نسبت هزینه خیلی کمتری دارند. پریز هوشمند پرتابل است و کلید هوشمند نیز به راحتی قابل نصب کردن. ممکن است خانه ی شما قدیمی باشد و نتوان به راحتی هوشمندسازی را در آنجا پیاده سازی کرد، اما برای کلید و پریز هوشمند این کار تنها به نصب اپلیکیشن نیاز دارد.

 

سوالات متداول کلید و پریز هوشمند

۱هزینه کلید و پریز هوشمند چه قدر است؟
هزینه این تجهیزات بستگی به شرکت سازنده و امکانات آن ها دارد. نکته مهم این است که قیمت نهایی این وسایل به نسبت هزینه یک هوشمندسازی ساختمان خیلی کمتر خواهد بود و از این نظر به صرفه است.
۲نحوه کنترل از راه دور کلید هوشمند چگونه است؟
برای هر دو مورد کلید و پریز هوشمند می توانید اپلیکیشن های مخصوص را روی گوشی یا تبلت نصب کنید. سپس با اتصال کلید و گوشی به اینترنت می شود آن را از هر جایی کنترل کرد.
۳آیا کلید هوشمند سنسور حرکتی دارد؟
نه تمام کلید های هوشمند موجود در بازار اما بخشی از آن ها قابلیت تشخیص حرکت را دارند. این سنسور ها کمک می کنند کلید هوشمند به طور خودکار در صورت حضور افراد در محیط چراغ را روشن نگاه دارد و در غیر این صورت آن را خاموش کند.
72 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *