همه چیز درباره برچسب انرژی لامپ

/ / دانستنی ها
نوار برچسب انرژی لامپ

برچسب انرژی لامپ چیست؟

نوار برچسب انرژی لامپ نشان می دهد که این محصول تا چه اندازه کارآمد می باشد. هر وسیله الکتریکی باید یک نوار برچسب انرژی داشته باشد. این نوار از رنگ قرمز تا سبز را با نام های A تا G را دارد، که هر چه برچسب لامپ رنگ سبزتری را نشان دهد؛ لامپ ال ای دی، رشته ای و… با محیط زیست سازگار تر است.

به زبانی دیگر هر وسیله مصرف کننده انرژی، در خروجی خود همان انرژی و یا نوع دیگری از انرژی تقویت کننده و یا تضعیف شده را تحویل می دهد. اینکه چه قدر زمان می برد و چه قدر انرژی لامپ مصرف می کند تا این خروجی را بدهد محاسبه می شود و بر روی نوار برچسب انرژی لامپ درج می شود.

 میزان بازدهی انرژی الکتریکی به نور

پیش از خرید انواع لامپ، باید به نوار برچسب انرژی لامپ توجه کنید. این برچسب نشان می دهد که تا چه اندازه خرید این لامپ برای شما صرفه اقتصادی دارد و تا چه اندازه این محصول به محیط زیست آسیب وارد می کند.

در حال حاضر برچسب های انرژی حاوی یک مقیاس می باشند که بالاترین موقعیت A+++ و کمترین G می باشد. به عبارتی دیگر برای دریافت بالاترین بازدهی از انرژی باید به سراغ خرید لامپ A+++ بروید.

 برچسب انرژی لامپ

بهترین بازدهی مصرف انرژی

محاسبه برچسب انرژی وسایل الکترونیک

اگر چه دولت برای محاسبه نوار برچسب انرژی لامپ قانون های زیادی را وضع کرده است؛ اما به طور کلی برچسب انرژی توسط خود تولید کنندگان محاسبه می شود. انجام آزمایشات و محاصبه این ارقام اجباری می باشد و محصولی بدون برچسب انرژی به فروش نمی رسد. به عبارتی دیگر این رتبه بندی نوعی مدیریت دیداری مصرف انرژی می باشد؛ که مشتری می تواند در نگاه اول به آن پی ببرد.

[shop_slider title=”” count=”5″ show=”best-selling” category=”” orderby=”date” order=”DESC”]

مشخص کردن گروه های بازدهی انرژی لامپ

موارد زیر باید بر روی برچسب انرژی لامپ درج شود:

  • گروه بازده انرژی لامپ برچسب استاندارد ملی 7341
  • شارژ نوری بر حسب واحد لومن
  • توان ورودی لامپ بر حسب وات
  • طول عمر لامپ بر Hour

دقت داشته باشید که چنانچه لامپ در گروه A گرفته نشود؛ میزان پارامتر EI ( شاخص بازده انرژی) از نسبت توان ورودی لامپ به توان مرجع(خروجی) کمتر می شود.

نوار برچسب انرژی در لامپ

برخی از برندها به درستی اصول و قوانین برچسب انرژی برای لامپ را رعایت نمی کنند و از یک علامت نمادین استفاده می کنید. به همین خاطر دقت داشته باشید که به سراغ خرید لامپ از شرکتی بروید که از کیفیت آن اطمینان دارید. یک برچسب انرژی استاندارد باید شامل موارد زیر شود:

  1. ایز سبز تا قرمز رتبه بندی شده باشد.
  2. مقدار توان نور روی آن درج شده باشد.
  3. همچنین بر روی نوار انرژی طول عمر مفید لامپ نیز محاصبه شده باشد.
  4. میزان مصرف انرژی لامپ محاصبه و بر روی برچسب نوشته شده باشد.
 برچسب انرژی لامپ

نوار برچسب انرژی لامپ

فواید استفاده از برچسب انرژی

شاید این سوال برای شما به وجود بیایید که استفاده از نوار برچسب انرژی لامپ چه فایده ای می تواند برای شما به وجود بیاورد. برخ یاز فواید استفاده از این نوار ها عبارتند از:

  • شما میتوانید از میزان مصرف انرژی محصول آگاهی پیدا کنید و سپس محصولا را خریداری کنید که به صرفه تر بوده و هزینه کمتری صرف کنید.
  • در مصرف انرژی الکترونیکی صرفه جویی کنید و بهینه سازی کنید.
  • به کاهش هزینه های گزاف که در تولید انرژی در کشورمان خرج می شود، کمک شایانی بکنیم.
  • به حفظ محیط زیست کمک کرده و از آلوده شدن آن جلوگیری کنیم.

بهترین لامپ از نظر مصرف انرژی

لامپ ها فلورسنت فشرده به دلیل در عین روشنایی زیادی که دارند، مصرف انرژی پایینی نیز دارند؛ به لامپ های کم مصرف شهرت پیدا کرده اند. این لامپ ها با تخلیه گازی که به وسیله برق تولید می شود، موجب تحریک جیوه موجود در گاز آرگون ونئون می شود. به این ترتیب پلاسمایی ایجاد می شود، که از خود پرتو فرابنفش منتشر می کند. بعد این پروتو ها به وسیله فلورسنت به نور مرئی تبدیل می شوند.

لامپ کم مصرف

حفظ محیط زیست با لامپ کم مصرف

اگر چه قیمت خرید لامپ های کم مصرف از سایر نمونه ها بالاتر است، اما علت طول عمر بالایی که دارند مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته اند. این لامپ عمری در حدود 8 برابر بیشتر از لامپ های رشته ای دارند. لامپ های کم مصرف به میزان قابل توجهی در کاهش انرژی نقش دارند. این لامپ یک پنجم لامپ ها رشته ای انرژی الکتریکی مصرف می کنند.

سخن پایانی

کالای برق حصاری انواع متفاوتی از لامپ را در سایت خود برای فروش گذاشته است. شما میتوانید با نوار برچسب انرژی لامپ ها به سراغ خرید نمونه ای بروید که از نظر اقتصادی با صرفه است و با این کار در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

سوالات متداول درباره نوار برچسب انرژی لامپ

1چرا باید به تاریخ نوار برچسب انرژی لامپ دقت کنیم؟
چرا که از سال 2010 قوانین جدید وضع شده اند. به همین خاطر ممکن یک محصول با کیفیت A++ پیش از سال 2010 با یک محصول A بعد از سال 2010 برابر کند.
2آیا تنها وسایل الکتریکی دارای برچسب انرژی می باشند؟
خیر؛ هر وسیله ای که از انرژی مصرف می کند، دارای نوار برچسب انرژی می باشد. این موارد شامل محصولات مکانیکی که انرژی مصرف می کنند؛ نیز می شوند.
3چرا قیمت لامپ ها یک شکل با هم متفاوت است؟
یکی از مهمترین عامل هایی که قیمت محصول را بالاتر می برد، میزان مصرف انرژی آن باشد. شاید در وهله اول بگویید مهم نیست، اما بعدها متوجه می شوید با خرید لامپ ها کم مصرف اما گرانتر سود کرده اید.
4میزان بازده انرژی هر لامپ چقدر است؟
لامپ های فلورسنت و لامپ های کم مصرف رتبه A و لامپ های هالوژن- تنگستن غالبا دارای رتبه D می باشند. لامپ های التهابی بیشتر رتبه E و F دارند.
5خرید کدام دسته از لامپ ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟
با توجه به میزان بازده انرژی لامپ ها، لامپ های فلورسنت و لامپ های کم مصرف مناسب تراند. چون میزان بازده آنها A می باشد.
88 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *