مزایا و معایب لامپ های رشته ای

/ / دانستنی ها
مزایا و معایب لامپ های رشته ای چیست؟

لامپ رشته ای چیست؟

لامپ رشته ای یا لامپ حبابی از انرژی الکتریکی استفاده می کند تا رشته های خود را گرم کند. رشته های درون لامپ های رشته ای آنقدر گرم می شوند تا نوری سفید از خود منتشر کنند. درون این لامپ ها نباید هوایی وجود داشته باشد زیرا سبب می شود تا تنگشتن یا رشته های لامپ از بین بروند. اولین لامپ هایی که از آنها برای روشنایی استفاده شده لامپ های رشته ای بودند. اما آیا می دانید که مزایا و معایب لامپ های رشته ای چیست؟ تفاوت لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف چیست؟

دلیل سوختن لامپ های رشته ای

قبل از اینکه بدانید مزایا و معایب لامپ های رشته ای چیست؟ باید بدانید چرا این لامپ ها می سوزند. همانطور که ذکر شد این لامپ ها اولین لامپ هایی بودند که تولید شدند. درون این لامپ ها تنگستنی قرار دارد که با عبور جریان الکتریکی از آن نور تولید می شود. نوری که لامپ های رشته ای تولید می کنند به درجه حرارت آنها بستگی دارد. ورود هوا درون این لامپ باعث سوختن آنها می شود. حبابی که دور تنگستن لامپ های رشته ای قرار داده می شود از ورود هوا جلوگیری می کند.

چرا لامپ های رشته ای می سوزند؟

سوختن لامپ های رشته ای

زمانی که در حباب این لامپ روزنه ای ایجاد شود پس از گرم شدن لامپ هوا وارد آن می شود و می سوزد. اگر یک لامپ رشته ای جدید را با لامپی که مدتی استفاده می کنید مقایسه کنید متوجه خواهید شد که کدرتر است. رشته هایی که درون لامپ قرار دارند کم کم تبخیر می شوند و به دور حباب لامپ می چسبند. این امر سبب می شود تا لامپ های رشته ای قدیمی تیره تر دیده شوند. زمانی که مولکول های سیم لامپ رشته ای از آن جدا می شوند کم کم این سیم نازک می شود و پس از مدتی لامپ می سوزد.

مزایای لامپ های رشته ای

اگر می خواهید بدانید که مزایا و معایب لامپ های رشته ای چیست؟ باید در پاسخ بگوییم که از مزایای لامپ های رشته ای می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • داشتن نور ملایم و آرام بخش
  • تقسیم کردن نور
  • نصب بسیار آسان

بیشتر افرادی که از لامپ های رشته ای استفاده می کنند دلیل استفاده خود را نور آرام بخش این لامپ ها بیان می کنند. مزایا و معایب لامپ های رشته ای چیست؟ به خوبی متوجه مزایای لامپ های رشته ای شدید اما این لامپ ها چه معایبی دارند؟

لامپ های رشته ای چه مزایایی دارند؟

نور ملایم و آرام بخش

معایب لامپ های رشته ای

دلیل اینکه امروزه کمتر از لامپ های رشته ای استفاده می شود چیست؟ در پاسخ باید گفت اگر شما به خوبی مزایا و معایب لامپ های رشته ای را بدانید می توانید پاسخ این سوال را بیان کنید. معایب لامپ های رشته ای عبارتند از:

  • بازده پایین و مصرف برق بالا
  • تولید گرمای زیاد
  • افت نور تولیدی با گذشت زمان
  • طول عمر پایین نسبت به لامپ های کم مصرف
  • مقرون به صرفه نبودن

انواع لامپ های رشته ای

برای درک بهتر مزایا و معایب لامپ های رشته ای باید با انواع این لامپ به خوبی آشنایی داشته باشید. از انواع لامپ های رشته ای می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  • لامپ رشته ای کلاسیک
  • لامپ های رشته ای کریپتون
  • لامپ رشته ای فانتزی
  • لامپ رشته ای رفلکتور دار
  • لامپ های رشته ای دکوری
  • لامپ های رشته ای خاص مانند لامپ های یخچال
خرید انواع لامپ رشته ای

انواع لامپ رشته ای

تفاوت لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف

مزایا و معایب لامپ های رشته ای سبب شده تا این لامپ با لامپ کم مصرف تفاوت های زیادی داشته باشد. لامپ های رشته ای تفاوت های زیادی با لامپ های کم مصرف دارند. برای اینکه به خوبی متوجه مزایا و معایب لامپ های رشته ای شوید لازم است تا تفاوت لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف را بدانید. یکی از تفاوت های لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف در اثرات محیطی است. در حقیقت لامپ های رشته ای مصرف برق بیشتری دارند اما برای سلامتی انسان خطر کمتری دارند. درون لامپ های کم مصرف جیوه وجود دارد که بسیار برای انسان زیان آور است.

برای درک مزایا و معایب لامپ های رشته ای باید بدانید این چه تفاوتی با لامپ کم مصرف دارد. یکی دیگر از تفاوت های لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف در اجزای تشکیل دهنده آنها است. لامپ های رشته ای با گاز آرگون پر می شوند اما لامپ های کم مصرف با گازهای نئون، کریپتون و گاهی زنون پر می شوند و از بخار جیوه درون این لامپ ها استفاده می شود.

سخن پایانی

بطور کلی درباره مزایا و معایب لامپ های رشته ای باید گفت که مهم ترین مزیت این لامپ ها نور ملایم و نصب بسیار آسان آنها است. اما این لامپ معایبی مانند طول عمر بسیار پایین و مصرف برق بالا دارد. شما می توانید برای خرید لامپ با بهترین قیمت به سایت کالای برق  حصاری مراجعه کنید. لامپ های رشته ای بیشتر انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می کنند و این امر سبب می شود تا طول عمرشان کاهش پیدا کند.

سوالات متداول

  1. طول عمر لامپ های رشته ای چند ساعت است؟
    این لامپ ها طول عمری برابر 1000 ساعت دارند که بسیار کم است.
  2. لامپ رشته ای کریپتون چیست؟
    به لامپ های رشته ای که درون آنها با گاز کریپتون پر می شود لامپ رشته ای کریپتون می گویند. این گاز سبب می شود تا گرمای کمتری تولید شود.
  3. چرا لامپ های رشته ای می سوزند؟
    به دلیل اینکه این لامپ ها گرمای زیادی تولید می کنند پس از مدتی رشته های درون لامپ نازک می شوند و سبب می شوند تا این لامپ ها بسوزند.
82 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *