لامپ یو وی

/ / دانستنی ها
لامپ یو وی

همانطور که میدانید امروزه لامپ های بسیار زیادی مانند ال ای دی، گازی، لامپ یو وی و… در بازار وجود دارند که می توانید برای خرید لامپ، یکی از آنها را که متناسب با نیاز شما می باشد را خریداری نمایید. امروزه یکی از مهمترین و کاربردی ترین استفاده ای که از لامپ یو وی میشود، در جهت از بین بردن میکروب ها و پاکسازی کردن می باشد. مهمترین مشخصه یک لامپ یو وی وجود دو الکترود که در انتهای آنها جیوه یا گاز زنون وجود دارد می باشد. همچنین از این نوع لامپ های می توان برای جلوگیری کردن از سرقت اشیاء، تشخیص تقلبی بودن پول، شناسایی لکه های نامشخص، تزیین لاک بانوان، شناسایی میکروب و کشتن آن و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

درباره لامپ یو وی

به طور کلی اشعه یو وی از طریق تابش نور الکترومغناطیسی که طول موج آن کوتاه تر از اشعه ایکس می باشد به وجود می آید. برای محاسبه میزان امواج فرابنفش از واحد متر استفاده می شود، اما با این حال برای طول موجب های بسیار کوتاه که نمی توان با متر آنها را اندازه گیری کرد، از واحد نانومتر استفاده می شود. اما به صورت کلی اشعه یو وی به 3 گروه تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • UVA
  • UVB
  • UVC

اما باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که هر چه میزان طول موج اشعه های یو وی کوتاه تر باشد، بسیار پرانرژی بوده و می تواند آسیب جدی ای به سلامت انسان وارد نماید. یکی از مشخصات ظاهری یک لامپ یو وی نور آن می باشد که به رنگ آبی و یا بنفش تیره می باشد. در حقیقت لامپ هایی که در این نوع چراغ ها وجود دارد از نوع فلورسنت می باشد.

درباره لامپ یو وی

درباره لامپ UV

لامپ UVA

لامپ های UVA که با نام لامپ های BLB هم شناخته می شوند در صنعت بسیار کاربردی می باشد. از مهمترین کاربرد های این نوع از لامپ های یو وی می توان به پزشکی، داروسازی، واکنش های شیمیایی و آزمایشگاهی، استفاده در جهت جرم شناسی ، شناسایی آثار تاریخی و همچنین سنگ های گرانقیمت ، صنعت سینما و… اشاره کرد.

لامپ UVB

از مهمترین کاربرد های لامپ های یو وی بی می توان به درمان بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس، پوستیپارا پسوریازیس، لک ها، اگزما، لنفوم پوستی و… اشاره کرد.

لامپ UVC

از مهمترین مزیت ها و کاربرد هایی که این نوع از لامپ های یو وی دارند، کشتن باکتری ها، ویروس و… اشاره کرد.

کاربرد های لامپ یو وی

لامپ های یو وی و یا لامپ های فرابنفش در زمینه های بسیار زیادی کاربرد دارد که پیش از خرید لامپ یو وی باید با کاربرد های آن آشنا باشید تا بتوانید بهترین لامپ را برای خود تهیه نمایید. در ادامه می پردازیم به کاربرد های اصلی لامپ های فرابنفش:

کاربرد های لامپ یو وی

کاربرد های لامپ UV

ایجاد نورهای سیاه

در واقع برای تعریف لامپ های uv می توان اینگونه بیان کرد که  با منتشر کردن امواج مرئی فرابنفش بلند که نمی توان به سادگی آن را مشاهده کرد، تابش امواج شبه فورسنتی که با استفاده از این امواج می توان کارت های بانکی، گواهینامه ها و… را اسکن و یا شناسایی نمود، چراکه در بسیاری از کشور ها پول ها و یا پاسپورت ها به موادی آغشته هستند که در اثر برخورد با نور های یو وی خودنمایی می کنند.

لامپ فلورسنتی

در واقع این لامپ ها توانایی این را دارند که بخار جیوه را یونیزه نموده و سپس پرتو و یا امواج یو وی تولید کنند. ناگفته نماند که در این لامپ ها لایه ای از فسفر وجود داشته که پرتو های فرابنفش را جذب کرده و سپس آن را به نوری که قابل مشاهده است تبدیل می کند.

کاربرد یو وی در ستاره شناسی

در مبحث ستاره شناسی یکی از بهترین راه ها برای شناسایی برخی از ستاره ها، با استفاده از امواج فرابنفشی می باشد که از این ستاره ها به اطراف کهکشان می تابد. اما به دلیل وجود لایه ی اوزون که کره ی زمین را احاطه کرده است، مقدار قابل توجهی از این پرتو ها را جذب نموده و مانع رسیدن آن به تلسکوپ های روی سطح زمین می شود. به همین علت است که امروزه با پرتاب تلسکوپ جیمز وب می توان بسیاری از این پرتو ها را که از کهکشان های دیگر ساطع می شود را شناسایی کند.

کاربرد لامپ یو وی در کنترل حشرات

یکی دیگر از کاربرد های جالب لامپ های یو وی، در جهت کشتن حشرات در طول شب می باشد.

نکات مهم برای استفاده از لامپهای یو وی

  • به هیچ عنوان نباید چشم غیر مسلح منبع نور لامپهای یو وی را مشاهده کند و باید حتما آن را بپوشانید.
  • با استفاده از درپوش های مخصوص باید مانع از پخش اشعه های بازتاب شده شوید.
  • در زمان بالا بودن محافظ ها حتما دقت داشته باشید تا لامپهای یو وی خاموش باشند.
  • تنها افرادی که مهارت های لازم را دارند اقدام به تعمیر این نوع از لامپ ها کنند.
نکات مهم برای استفاده از لامپ یو وی

نکات مهم برای استفاده از لامپ UV

جمع بندی برای لامپ یو وی

امروزه مانند لامپ های ال ای دی، گازی و… یکی دیگر از لامپ ها که در بسیاری از جوانب کاربرد دارد لامپ یو وی می باشد. ما در این مقاله به طرز کار این لامپ ها و همچنین کاربرد های بسیار زیادی که در صنعت دارند پرداختیم. یکی از مهمترین نکاتی که در حین استفاده از این لامپ ها باید به آن دقت داشته باشید این است که منبع نور فرابنفش نباید به چشم غیر مسلح برخورد کند. چرا که آسیب بسیار زیادی به چشم ها وارد می کند. همچنین شما می توانید برای خرید لامپ در انواع و اقسام مختلف به سایت فروشگاهی برق حصاری مراجعه کنید.

سوالات متداول
  1. آیا می توان به منابع نور لامپ های فرابنفش با چشم غیر مسلح نگاه کرد؟
    خیر، چراکه برخورد این امواج به چشمان می تواند آسیب جدی ای به چشمان شما وارد نماید.
  2. آیا می توان به سادگی لامپ های یو وی را خود تعمیر کنیم؟
    خیر حتما باید در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید تا آسیبی به شما وارد نشود.
  3. مهم ترین کاربرد اشعه های یو وی و یا فرابنفش چیست؟
    امروزه اشعه های فرابنفش در بسیاری از موارد برای ما کاربرد دارند مانند شناسایی کارت های بانکی، شناسایی ستارگان، استفاده در ناخن برای بانوان و…. .
82 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *