لامپ رشد گیاه چیست

/ / دانستنی ها
لامپ رشد گیاه چیست

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره لامپ رشد گیاه سخن بگویم، چرا که امروزه با افزایش بسیار زیاد جمعیت، افراد بسیار زیادی آپارتمان نشین شده اند. و دیگر همانند گذشته، خانه های آنها حیاط نداشته و دوست داران گیاه دیگر به سادگی نمی توانند برای خود گیاهان مختلف را پرورش دهند. یکی از مهمترین نیاز ها برای هر گیاه، نور خورشید می باشد که برای رشد و نموی هر گیاهی لازم است. امروزه با پیشرفت هایی که در صنعت نورپردازی رخ داده است، شما می توانید با خرید لامپ رشد گیاه، به سادگی درون هر محیط بسته ای اقدام به پرورش گیاهان خود کنید. در ادامه با ما باشید تا شما را بیشتر با لامپ های رشد گیاهی آشنا سازیم:

درباره لامپ رشد گیاهی

منابع نوری این لامپ ها به صورت مصنوعی بوده و انرژی خود را از طریق برق شهری تامین می شود. این چراغ ها گیاهان را تحریک  کرده و موجب انجام عمل فتوسنتز در آنها می شود. این نوع لامپ ها بیشتر در مکان هایی کاربرد دارند که نور خورشید به آنجا نتابیده و یا نور برای رشد گیاه کم می باشد، مفید است. مثلا در فصل زمستان که نور خورشید بسیار کمتر از فصل تابستان می باشد، استفاده از لامپ رشد گیاه بسیار کاربردی و مفید می باشد. چرا که برخی از گیاهان وجود دارند، که در صورت کم رسیدن نور خورشید به آنها نه تنها رشد نمی کنند بلکه گیاه برگ های خود را از دست می دهد و بسیاری مشکلات دیگر که در نبود نور خورشید اتفاق می افتد.

کاربرد چراغ گیاهی

کاربرد های چراغ گیاهی

درباره کاربرد چراغ گیاهی

  • رشد گیاهان آزمایشگاهی
  • رشد گیاهان در محیط های بسته و بدون نور
  • رشد بهتر گیاهان
  • رشد مواد غذایی گیاهی در مکان های فاقد نور

نکته: یک نکته بسیار مهم که در حین کاشت و رشد گیاه در محیط بسته باید به آن توجه داشته باشید این است که لامپ رشد گیاه را به قدری نزدیک به گیاه خود کنید تا کمترین انرژی به بیرون هدر رود، شما می توانید از یک سری لامپ ها به عنوان لامپ رشد گیاه استفاده کنید که عبارت اند از:

  • لامپ های از نوع رشته ای
  • لامپهای فلورسنت
  • لامپهای گازی
  • دیود هایی که از تابش نور بهره مند باشند.

انواع لامپ برای رشد گیاه

در گذشته بسیاری از افراد از لامپهای گازی و یا هالید فلزی از نوع بالا و همچنین سدیم فشار بالا در جهت رشد و نمو گیاهان خود استفاده می کردند. اما امروزه با پیشرفت هایی که در صنعت نورپردازی شده است، شما با استفاده از لامپ های ال ای دی و یا فلورسنت می توانید موجب رشد گیاهان خود شوید. این لامپ ها بر خلاف دیگر لامپ ها بسیار مقرون به صرفه بوده که می توانید از مزایای آن بهره مند شوید، اما حتما دقت داشته باشید که این لامپ ها را به نوعی باید تنظیم کنید که نورشان تنها به گیاه تابیده شود. تا کمترین انرژی به هدر برود. اما در ادامه با ما باشید تا شما را با هر یک از این لامپ ها آشنا سازیم:

لامپ های گازی

لامپ گیاهی گازی چیست

لامپ گیاهی گازی

در ابتدا لامپ های نوع فلورسنتی از طرفداران بسیار زیادی بهره مند بود، اما به مرور زمان و پیشرفت هایی که در صنعت روشنایی رخ داد، موجب اختراع چراغ های گازی شد. این چراغها کیفیت بسیار بالایی داشته و نور بسیار زیادی به گیاه می تاباند، اما به صورت کلی این لامپ ها به چندین دسته تقسیم می شوند:

  • لامپ گازی جیوه
  • لامپ از نوع متال هالید
  • لامپ گازی سدیم
  • لامپ های از نوع تبدیل

درباره لامپ های گازی

لامپ های از نوع متال هالید و همچنین بخار سدیم از نور بسیار با کیفیتی بهره مند بوده که به نوعی همانند خورشید است، و می تواند برای گیاهان بسیار مفید باشد. اما در مقابل لامپ های گازی جیوه که عموما به عنوان روشنایی در خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد، برای گیاهان مناسب نبوده و بجای آن از دیگر لامپ های گازی برای رشد گیاه استفاده می کنند.

میزان زمان تابش نور به گیاهان

چه میزان نور برای گیاه کافیست

زمان مورد نیاز برای تابش نور به گیاه

یکی دیگر از نکاتی که باید حتما به آن دقت داشته باشید، میزان تابیدن لامپ رشد گیاه می باشد. چرا که اگر نور بیش از اندازه ای به گیاه بتابد، گیاه پژمرده شده و یا اگر نور کمی بتابد، گیاه ضعیف شده و به مرور زمان از بین می رود. پس بهتر است از چراغ های تایمر دار استفاده کنید تا بتوانید تنظیم کنید هر چند ساعت، چراغ ها خاموش شوند.

جمع بندی

شما در این مقاله با لامپ رشد گیاه آشنا شده و از این پس می توانید به سادگی با استفاده از این نوع لامپ ها اقدام به رشد گیاهان خود دهید. ما در این مقاله برخی از بهترین لامپ هایی که می تواند موجب رشد گیاهان شما شود را نام بردیم. اما برای استفاده از این لامپ ها باید به نحوی آنها را تنظیم نمایید تا تمام نور آنها به گیاهان بتابد و نوری به بیرون درز نکند. همچنین شما می توانید بسیاری از این نوع لامپ ها را از فروشگاه برق حصاری تهیه کرده و در جهت رشد گیاهان خود در آپارتمان از آنها استفاده کنید.

سوالات متداول
  1. مصرف برق لامپ های گیاهی چگونه است؟
    این لامپ ها انواع بسیار مختلفی دارند، که هرکدام مصرف برق خاص خود را دارند، اما به صورت کلی مصرف برق پایینی دارند.
  2. لامپ های گیاهی را از کجا می توان تهیه کرد؟
    شما میتوانید انواع این نوع از لامپ ها را از فروشگاه برق حصاری تهیه نمایید.
  3. آیا لامپ های مخصوص گیاه، تاثیر گذارند؟
    بله این لامپ ها در صورتی که از نوع مناسب انتخاب شده و در جای صحیح قرار گیرند، می توانند موجب رشد و فتوسنتز گیاه شوند.
84 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *