آموزش نحوه تعمیر لامپ ال ای دی

/ / دانستنی ها, لامپ ال ای دی
آموزش نحوه تعمیر لامپ ال ای دی

تعمیر لامپ ال ای دی

لامپ ال ای دی اغلب در اثر سوختن دیودهای نوری دچار سوختگی می شوند. کافی است با باز کردن حبابک لامپ، با لحیم کاری یک اتصال کوتاه در دیود ایجاد کنید. تعمیر لامپ ال ای دی کار دشواری نمی باشد و شما می توانید آن را به راحتی در خانه انجام دهید. برای انجام این منظور تنها کافی است با عملکرد لامپ و لحیم کاری آشنایی داشته باشید.

علت سوختن لامپ و تعمیر لامپ ال ای دی

طول عمر لامپ ال ای دی حدود 20 هزار ساعت است. دو عاملی اصلی باعث سوختن لامپ ها می شوند. این عوامل استفاده ناصحیح و کیفیت پایین قطعات لامپ می باشند.

استفاده نادرست از لامپ LED

  • آسیب فیزیکی به لامپ
  • سوختی لامپ در اثر قرار گیری زیر باران
  • سوختن لامپ به خاطر قرار گیری در فضاهای بسته و بدون جریان هوا
  • استفاده از لامپ در مدار دیمردار

کیفیت پایین لامپ

  1. کیفیت پایین چیپ و PCP یا مدار چاپی
  2. استفاده از خازن به جای آی سی
  3. استفاده از آی سی های تقلبی
  4. حذف مدار چاپی در لامپ DOB
برد لامپ ال ای دی

تعمیر برد لامپ ال ای دی

نصب دیود نوری روی برد لامپ

درون برد لامپ ال ای دی دیود های نوری به صورت سری به هم اتصال پیدا می کنند. این بدین معنا است که اگر تنها یکی از دیود ها در مدار دچار سوختگی شود، لامپ دیگر روشن نخواهد شد. در مدارهای سری جریان به صورت مساوی از همه دیود ها عبور کرده و افت ولتاژی که ایجاد می کند؛ لامپ ها را روشن می کند.

مقاومت، دیود، خازن و درایورها جریان برق را به صورت DC(مستقیم) برای لامپ تامین می کنند. بنابراین نحوه تعمیر لامپ ال ای دی به این صورت است که پس از پیدا کردن قطعه خراب آن را تعویض و لحیم کنید.

ابزار های تعمیر لامپ ال ای دی

لازم است تا برای تعمیر لامپ ال ای دی وسایل زیر را تهیه بفرمایید.

  • دستگاه هویه
  • سیم لحیم یا سیم مفتول
  • مولتی متر
  • انبرک یا پنس
  • نوار چیپ های ال ای دی

نحوه تعمیر لامپ ال ای دی

پس از تهیه لوازم مورد نیاز برای تعمیر لامپ لازم است تا مراحل تعمیر لامپ ال ای دی را یکی یکی دنبال کنید.

مرحله اول: باز کردن لامپ و بررسی خرابی

ابتدا حباب لامپ را بپیچانید تا لامپ باز شود. سپس قسمتی از برد را که آثار خرابی دارند را مورد بررسی قرار دهید. برای پیدا کردن قطعه خراب می توانید از مولی متی استفاد کنید. در اغلب موارد برد و قطعات آن سالم هستند و معمولا ال ای دی ها خراب می شوند. برای سرعت بخشیدن به کارتان می توانید از چک کردن خرابی لامپ ها شروع کنید.

چک کردن خرابی دیود

چک کردن خرابی دیود با مولتی متر

دیود ها باید به رنگ زرد پر رنگ یا کمرنگ باشند . اگر به رنگ تیره دیده شوند احتمال سوخته اند. روش دقیق این است که ابتدا قطعه را از طریق سیم ها رابط به مولتی متر متصل می کنی. سپس مولتی متر را روی قسمت دیود سنج تنظیم می کنید.

اگر مولتی متر عددی را نشان دهد یعنی قطعه نسوخته و دارد کار می کند. اگر با جابجا کردن دو سر دیود مولتی متر خاموش بماند؛ این یعنی دیود سوخته است.

مرحله دوم: جایگزینی ال ای دی جدید

این قسمت مهم ترین قسمت تعمیر لامپ ال ای ی به حساب می آید. با استفاده از هویه دوسر پایه های دیود را در تماس با حرارت  قرار داده و سپس آن را از برد جدا کنید. LED جدید را در محل ال ای دی سوخته قرار دهید.

برای اینکه آسیبی به برد وارد نشود بهتر است از یک پنس برای قرار دادن LED استفاده کنید. در آخر دو طرف پایه های ال ای دی جدید را در پشت برد لحیم کنید. دقت کنید که پایه های مثبت و منفی دیود را در جای درست قرار دهید.

مرحله سوم: تست کردن ال ای دی

در آخرین مرحله تعمیر لامپ ال ای دی لازم است تا حباب لامپ را بسته و محکم کنید. دقت داشته باشید که اگر فشار زیادی به حباب های لامپ بیارید ممکن است که آسیب ببینید. سپس لامپ را به یک سرپیچ بسته و آن را تست نمایید.

سوختگی لامپ ال ای دی

دلایل سوختگی لامپ ال ای دی

سخن پایانی

در این مقاله به آموزش راحترین روش برای تعمیر لامپ ال ای دی پرداختیم. البته لازم به ذکر است که شما می توانید با خرید لامپ های باکیفیت LED از سایت اینترنتی کالای برق، از بروز زود هنگام مشکل خرابی لامپ جلوگیری کنید.

سوالات متداول

  1. اگر ال ای دی جدیدی در دسترس نداشتیم؛ چه کنیم؟
    در صورتی که به LED جدید دسترسی ندارید جای پایه ها دیود را کامل لحیم کنید. این کار باعث ایجاد اتصال کوتاه می شود و جریان برق را از خود عبور می دهد. البته این کار درست نمی باشد. چون باعث می شود که فشار زیادی به سایر دیود ها وارد شود.
  2. کدام یکی از پایه های دیود مثبت است؟
    هر دیودی دو تا پایه دارد. پایه بلند تر دید سر مثبت آن محسوب می شود. در قسمت پشتی برد ها علامت ها مثبت و منفی درج شده اند. می توانید با در نظر گیری مندرجات روی برد، دیود را در جای مناسبش قرار دهید.
  3. اگر لامپ را باز کنیم آیا گارانتی آن باطل می شود؟
    دقت داشته باشید که اگر لامپ را باز کنید؛ گارانتی ان باطل می شود. بنابراین تنها زمانی اقدام به تعمیر لامپ ال ای دی کنید که آشنایی کامل با لحیم کاری و فیزیک دیود ها دارید.
87 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *