انواع لامپ کم مصرف

/ / دانستنی ها
انواع لامپ کم مصرف

انواع لامپ کم مصرف

با توجه افزایش قیمت حامل های انرژی بهتر است باید بیشتر به فکر منابع روشنایی خود باشید تا بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در هر خانه ای بطور میانگین لامپ ها بین 6 تا 10 ساعت در شبانه روز روشن هستند. پس بهتر است برای صرفه جویی در هزینه برق مصرفی خود از لامپ ها شروع کنید. شما زمانی که شناخت کافی از انواع لامپ کم مصرف داشته باشید می توانید با انتخاب لامپ مناسب تا حد بسیار زیادی در هزینه برق مصرفی خود صرفه جویی کنید. اگر سلامت محیط زیست برای تان اهمیت دارد بهتر است نسبت به خرید لامپ کم مصرف اقدام کنید.

ساختار لامپ های کم مصرف چگونه است؟

انواع لامپ کم مصرف با تولید نور بدون گرما سبب می شوند تا انرژی کمتری مصرف شده و به این ترتیب در مصرف برق جویی می کنند. لامپ ها کم مصرف با فرآیندی تحت عنوان فلورسانس به تولید نور می پردازند. در واقع تفاوت اصلی لامپ های کم با لامپ های رشته ای در این است که لامپ های رشته ای بیشتر انرژی را به گرما تبدیل می کنند.

دسته بندی انواع لامپ کم مصرف

لامپ های کم مصرف در شکل های و اندازه های گوناگونی تولید می شوند که هر کدام دارای توانی مشخص هستند. بر این اساس انواع لامپ کم مصرف را می توان بصورت زیر دسته بندی کرد که عبارتند از:

دسته بندی انواع لامپ کم مصرف

انواع لامپ های کم مصرف

  • لامپ کم مصرف بر اساس توان
  • لامپ کم مصرف بر اساس سرپیچ
    انواع لامپ کم بر اساس نوع سرپیچ به سه دسته E14، E27، GU10 تقسیم می شوند.
  • لامپ های کم مصرف بر اساس شکل تیوب
    در این صورت این لامپ ها به دو دسته نیم پیچ و تمام پیچ تقسیم می شوند.
  • لامپ های کم مصرف بر اساس نحوه راه اندازی
    لامپ های کم مصرف در این صورت به دو دسته بدون بالاست و بالاست سرخود تقسیم می شوند.

قیمت لامپ کم مصرف چقدر است؟

قیمت لامپ های کم مصرف بسته به انواع لامپ کم مصرف متفاوت است. اگر بخواهیم یک بازه قیمتی برای لامپ های کم مصرف مشخص کنیم این بازه بین 12،000 تا 200،000 است. شما می توانید برای مشاهده قیمت انواع لامپ و خرید لامپ مورد نظر خود به سایت کالای برق حصاری مراجعه کنید. قبل از اینکه بخواهید نسبت به خرید لامپ کم مصرف مراجعه کنید بهتر است با مزایا و معایب این لامپ بیشتر آشنا شوید.

مزایای لامپ کم مصرف

لامپ های از زمانی که وارد بازار شده اند بسیار مورد توجه واقع شده اند و دلیل این توجه مزایای بالای این لامپ ها است. از مزایای انواع لامپ کم مصرف می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

مزایای لامپ کم مصرف

مزیت لامپ های کم مصرف

  • طول عمر بسیار بالا
  • مصرف انرژی پایین
  • هزینه نگهداری بسیار پایین
  • تولید نور با کیفیت و فاقد لرزش

چگونه می توان طول عمر لامپ ها را افزایش داد؟

طول عمر هر لامپ به عواملی مانند نوسان ولتاژ، دفعات روشن و خاموش شدن، حرارت محیط و… بستگی دارد. معمولا طول عمر لامپ های مصرف بین 5000 تا 15000 ساعت است. نور لامپ های کم مصرف پس از گذشت چند ثانیه از روشن کردن افزایش می یابد تا به حداکثر مقدار خود می رسد. برای افزایش طول عمر انواع لامپ کم مصرف بهتر است از آنها در مکان هایی استفاده کنید که زمان زیادی نیاز دارند این لامپ ها روشن باشند. خاموش روشن شدن متعدد این لامپ ها از عمر آنها می کاهد.

بهتر است هر یک ساعت یک بار این لامپ ها را به مدت 5 دقیقه خاموش کنید. این امر سبب می شود تا طول عمر این لامپ ها افزایش یابد. از این لامپ ها در محل هایی مانند سرویس های بهداشتی استفاده نکنید.

رعایت نکات مهم در زمان استفاده از لامپ کم مصرف

زمانی که میخواهید لامپ های کم مصرف را نصب کنید حتما به سرپیچ ها توجه داشته باشید زیرا باید دارای نشان استاندارد باشند. لازم به ذکر است بدانید لامپ های کم مصرف ضد آب نیستند ولی می توان از آنها برای فضای سرپوشیده یا زیر سقف استفاده کرد. یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام نصب انواع لامپ کم مصرف توجه داشته باشید آن است که برای جلوگیری از شکسته شدن قسمت شیشه ای، بدنه پلاستیکی لامپ را گرفته و در سرپیچ قرار دهید.

رعایت نکات مهم در هنگام استفاده از لامپ کم مصرف

نکات مهم در هنگام استفاده از لامپ

رعایت نکات ایمنی در صورت شکسته شدن لامپ

گاهی ممکن است لامپ به دلایلی شکسته شد و باید در این زمان پنجره ها را باید باز بگذاریم تا هوای محیط عوض شود. هر گونه سیستم تهیه مطبوع مانند کولر یا پنکه را خاموش کنیم. برای جمع کردن قطعات خرد شده لامپ حتما با وسایلی مانند جارو دستی آنها را جمع آوری کنیم و برای قطعه های ریزتر از دستمال مرطوب استفاده کنیم

بهتر است انواع لامپ کم مصرف را در محیط هایی که استفاده چندانی ندارند استفاده کنیم یا نباید در محیط هاییی که رطوبت زیاد است استفاده شود.

نتیجه گیری

امروزه به دلیل کاهش مصرف بیشتر افراد از انواع لامپ کم مصرف استفاده می کنند. هم چنین لامپ های کم مصرف دارای مزایای ویژه ای هستند که در مقاله به آنها اشاره شده است. سعی کنید به نکات در هنگام نصب لامپ کم مصرف توجه کنید.

سوالات متداول

  1. مزایای لامپ کم مصرف چیست؟
    مزایای  این لامپ شامل طول عمر بالا، مصرف انرژی پایین و هزینه نگهداری بسیار پایین می باشد.
  2. در هنگام نصب لامپ کم مصرف به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟
    باید برای نصب آن حتما به استاندارد بودن لامپ توجه کنیم و برای جلوگیری از شکسته شدن قسمت شیشه ای از بدنه پلاستیکی برای نصب آن کمک بگیریم.
  3. به چه روش هایی می توان طول عمر لامپ های کم مصرف را افزایش داد؟
    سعی کنیم آن ها را در محیط های مرطوب قرار ندهیم و بیشتر از آن برای فضاهایی اضافه کنیم که زیاد خاموش روشن نشود.
84 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *