اصول نورپردازی نما ساختمان

/ / دانستنی ها
اصول نورپردازی نما ساختمان

در نورپردازی نمای ساختمان به دو صورت عمل میشود اول اینکه یا کل ساختمان را نورپردازی کنیم و دوم ، قسمتی از نما را جهت برجسته کردن آن نسبت به سایر قسمتها جهت نور پردازی طراحی نماییم . طراحی نمای ساختمان هر چقدر زیباتر و جذاب‌تر باشد قیمت ساختمان افزایش می‌یابد. نمای ساختمان‌های دو یا چند طبقه ، بیشتر در معرض دید هستند از این رو بهتر است در طراحی آن‌ها حساسیت‌های بیشتری به خرج دهیم. با طراحی نورپردازی پرسپکتیو ، مدرن و شیک می‌توانیم زیبایی و جذابیت نمای ساختمان خود را در شب چند برابر کنیم. چون نمای ساختمان در شب تنها با استفاده از نورپردازی قابل مشاهده است، بنابراین نورپردازی تا حدی برای بنا ضروری و مهم به نظر می‌رسد.

عوامل مهم در اصول طراحی نورپردازی نما ساختمان

منبع یا همان المان نورپردازی در نمای ساختمان باید برای عموم پنهان و غیر قابل تشخیص باشد تا به نمای ساختمان جلوه ای خاص ببخشد.

تاثیر رنگ و شدت نور

مهم‌ترین اصل در نورپردازی توجه به رنگ و شدت نورهایی است که قرار است در نمای خارجی ساختمان به کار رود. این اصل در طراحی نورپردازی به نوعی باشد که برای چشم انسان آزاردهنده نباشد و مانع نگاه کردن به بنا نگردد.
در طراحی نورپردازی باید از رنگهای ملایم استفاده شود که از آن جمله میتوان به رنگ سفید و آبی که پر طرفدار هستند اشاره نمود.
در نورپردازی نمای ساختمان اغلب افراد تمایل دارند از نمای رومی و یا کلاسیک استفاده کنند که در اجرای نورپردازی نمای رومی باید به ریزه‌کاری‌های ساختمان و چگونگی تابش نور در هنگام تاریکی شب توجه کافی داشته باشیم.
نور پردازی نما باید در مدتی که یک فرد در حال حرکت از جلوی ساختمان عبور میکند حس زیبایی در بیننده ایجاد نماید.
در طراحی نورپردازی استفاده غیر ضروری و نابجا از نور مصنوعی در شب که منجر به تابش نور به محل هایی غیر از محل مورد نظر که آرامش بصری را سلب نماید رعایت گردد.

نکات مهم در هنگام انتخاب تجهیزات نورپردازی نما

سرویس‌پذیری تجهیزات، ایمنی، حفاظت در برابر تاثیرات محیط، مقاومت در برابر پاشش آب و شستشوی نما، مقاومت در برابر تغییرات دمای هوا و قابلیت چرخش و تنظیم زاویه پس از نصب.
یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه نورپردازی نما، بحث مصرف انرژی است، تمام سیستم های نورپردازی هزینه برق مصرفی را افزایش می دهند در نتیجه باید درست ترین و بصرفه ترین راه برای این کار اتخاذ شود.
موضوع مهم بعدی نحوه استفاده صحیح و هدایت درست نور برای روشنایی ساختمان است زیرا نورهایی که به شیوه نادرست نما را روشن می کنند نتیجه ای عکس داشته و زیبایی ساختمان را محو و گیج کننده نشان می دهند.

انواع چراغهای نورپردازی نما ساختمان

در این متن به معرفی پنج نوع از چراغهای پر کاربرد در نمای ساختمان میپردازیم :

چراغ زمینی یا چراغ دفنی


یکی از چراغ‌هایی که در نورپردازی کاربرد بیشتری دارند، چراغ‌های دفنی است. همانطور که از نام این محصول می توانید حدس بزنید آنها را درون زمین یا سطوح دیگر نصب می‌ کنند و از همین رو بدنه چراغ اصلا قابل مشاهده نیست. چراغ‌های دفنی نور را به صورت مستقیم و بعضا با زاویه باز به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن‌های زیبایی می‌شوند. از چراغ‌های دفنی برای نورپردازی حیاط ، فضاهای عمومی، نمای ساختمان و حتی فضاهای داخلی استفاده می‌شود. این چراغ‌ها در زمین قرار می‌گیرند و برای برجسته کردن محیط به کار می‌روند. که می‌توان آن‌ها را در زوایای پخش نور متفاوت طراحی کرد. و طیف وسیعی از نورها و افکت‌های متنوع را تولید نمود . چراغ‌های دفنی طول عمر بالایی دارند و اجرا، تعمیر و نگهداری آن‌ها ارزان است و با توجه به موقعیت قرارگیری آنها، در برابر نفوذ آب نیز مقاوم هستند .
در تصویر زیر نمایی از چراغهای دفنی تعبیه شده جلوی دیوار نمایش داده شده است .

چراغ دفنی چراغ دفنی
دفنی 2 دفنی 2

چراغ‌های ‌وال‌واشر


وال واشر نیز در صف پرکاربردترین ها در نورپردازی نمای ساختمان است . وظیفه آنها تولید نور خطی است که برای نورپردازی دیوارهای صاف کاربرد دارد. وال واشر از تعدادی لامپهای ال ای دی پر نور در کنارهم قرار گرفته تشکیل شده است که میتواند در دو یا چند ردیف تعبیه شده سفارش سازی شود چنانچه بر اساس توان آنها انواع مختلفی در بازار موجود میباشد . مصرف پایین برق و مقاومت در برابر رطوبت و ضربه از دیگر مزایای وال واشرها میباشد. مورد مهمی که در این میان باید مد نظر داشته باشید این است که بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما و طراحی در نظر گرفته شده باید سراغ انتخاب این محصولات رفت.

واشر 22 واشر 22
واشر 11 واشر 11

چراغ‌ های لاین ( ریسه ال ای دی )


یکی از انواع چراغ‌ های مناسب برای نورپردازی نمای ساختمان ریسه ال ای دی یا چراغ‌ های لاین هستند. این محصولات که عموما از تکنولوژی ال ای دی استفاده می‌ کنند، اجازه می دهند که روند نورپردازی با ظرافت و انعطاف پذیری بالاتری انجام شود. ساختار خطی این محصولات باعث می‌ شود محیط مورد نظر شما منظم و زیبا به نظر برسد و از سوی دیگر طول بالای آنها امکان تامین روشنایی در مسیر‌های طولانی را می دهد.

فلکسی 220 ولت 2222 2 فلکسی 220 ولت 2222 2
نئون 2222 3 نئون 2222 3

 

چراغ‌ جت لایت


جت لایت ها شباهت زیادی با نمونه‌ های وال واشر دارند، با این تفاوت که میزان پرتاب نور این محصولات بسیار بالاتر است تفاوت اصلی آنها از نظر ساختار با نمونه‌ های وال واشر این است که شیشه روی این چراغ‌ ها به شکل یک عدسی است که شار نوری تولید شده توسط منابع نوری ال ای دی درون این محصولات را متمرکز کرده و به سمت خاصی هدایت می‌ کند. در ضمن شار نوری شدید این محصولات باعث می‌ شود که خط نور ایجاد شده توسط آنها بیشتر از سایر بخش‌ های تجهیزات روشنایی به چشم بیاید. در ضمن جهت نصب این محصولات معمولاً به صورت عمودی (از بالا به پایین یا بالعکس) است.

لایت 2 2 لایت 2 2
لایت 3 لایت 3

چراغ‌ های پروژکتور نورافکن


پروژکتورها یا نور افکن‌ های امروزی که در آنها از چند لامپ ال ای دی در کنار هم یا به صورت تک لامپ استفاده شده است، می‌ توانند نوردهی بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌ های قدیمی‌ تر داشته باشند. پروژکتور در فضاهای باز و مکان‌هایی که قصد تامین روشنایی یک سطح وسیع و محوطه بزرگ را داشته باشیم مانند نمای کاخ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. قدرت پخش نور بالای این تجهیزات کمک می‌ کند که روشنایی یکنواختی را در فضای مورد نظرمان داشته باشیم. البته باید در نظر داشت که هر کدام از پروژکتورها با توجه به نوع طراحی و توان، دسته بندی می‌ شوند از همین رو برای شرایط مختلف باید حتما به این توجه داشته باشید که گزینه مناسب را انتخاب می‌ کنید.

نما نما
images 1 images 1

 

راهکارهای مناسب جهت کاهش مصرف انرژی و هزینه ها در نورپردازی نما

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مصرف برق در نورپردازی نمای ساختمان، نورپردازی قسمتی از نما بجای پر کردن کل نما با چراغ است. با این کار نمای ساختمانتان میتواند در میان ساختمان های اطراف بدرخشد و مصرف برق بیشتری نخواهید داشت که برای آن هزینه ای پرداخت کنید اگر تنها قسمت های مشخصی نورپردازی شود بازهم می تواند روی نظر مردم تاثیر مثبت بگذارد بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه اضافه مصرف برق و همچنین هزینه نگهداری و تعمیر لامپ ها وجود داشته باشد. بعلاوه تعبیه سوئیچی برای روشن و خاموش کردن همه یا تعدادی از چراغ های نما وقتی کسی در اطراف نیست لازم و ضروری بنظر می رسد.
مورد مهم بعدی انتخاب نحوه نورپردازی نمای ساختمان با توجه به معماری نما است. اگر ساختمان، پنجره های معمولی دارد یکی از راه های کم هزینه، استفاده از نوارهای ال ای دی مخفی است که بالا و پایین پنجره نصب می شود. این روش خصوصا برای ساختمان هایی که نمای معمولی و غیرجذابی دارند و یا ساختمان هایی که اجازه استفاده از نورپردازی نما به آنها داده نمی شود بسیارکاربردی و موثر است.

هدف از نورپردازی نما ساختمان‌ها

هدف از نورپردازی نمای ساختمان‌ها این است که نه تنها زیبایی‌های نما و معماری ساختمان‌ها در شب دیده بشود، بلکه حتی زیبایی این ساختمان‌ها فراتر از آن چه روزها قابل رویت است نشان داده شده و چشم‌نوازتر باشند. در سالیان اخیر و با گسترش استفاده تکنولوژی ال ای دی و فراگیر شدن سیستم‌های کنترل هوشمند، تحولات بزرگی در زمینه نورپردازی نما و روشنایی ساختمان‌ها رخ داده است. نورپردازی مدرن نمای ساختمان نکات مثبت متعددی با خود همراه داشته است؛ کاهش هزینه‌های (مصرف انرژی نسبت به نور پردازی غیر اصولی با تجهیزات پر مصرف) ، تحولات بصری، و ایجاد جاذبه‌های توریستی تنها شماری از پیامدهای مثبت بکارگیری از تکنولوژی مدرن و چراغ های ال ای دی در جریان طراحی و اجرای نورپردازی نمای ساختمان‌هاست.

85 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *