محافظ برق یخچال، تلویزیون، لباسشویی و کولرگازی

نمایش دادن همه 21 نتیجه

محافظ برق چیست؟

محافظ برق یا محافظ ولتاژ چیزی فراتر از یک چند راهی برق است که تنها به منظور افزایش تعداد پریزهای خروجی، استفاده می شود. استفاده از محافظ، روشی مقرون به صرفه برای محافظت از وسایل الکترونیکی در برابر نوسانات اجتناب ناپذیر ولتاژ برق است که می تواند منجر به آسیب دائمی وسایل الکتریکی و الکترونیکی شود. مخصوصا حالا که قطعی برق ایران بیشتر از همیشه شده و ممکن است احتمال آسیب را افزایش دهد.

در این مقاله با نحوه کار محافظ های ولتاژ یا مهار کننده نوسانات برای محافظت از وسایل برقی و نحوه استفاده ایمن از آنها برای جلوگیری از خطر آتش سوزی احتمالی آورده شده است. همچنین به بررسی عواملی که باعث می شود یک محافظ برق “خوب” تلقی شود، می پردازیم. شما می توانید انواع محافظ ولتاژ را از فروشگاه کالای برق حصاری تهیه کنید. در گذشته شاید محافظ را فقط برای یخچال استفاده می کردند اما امروزه درک عمومی مبنی بر نیاز تک تک لوازم الکتریکی به آن بسیار بالا رفته است.

قیمت محافظ برق خوب چقدر است؟

به دلیل نوسانات زیاد برق شهری و احتمال آسیب دیدن وسایل و لوازم برقی استفاده از محافظ برق به عنوان ابزاری برای حمایت از تمامی وسایل برقی امری ضروری است. گاهی نوسانات برق سبب آسیب جدی به لوازم برقی می شوند که دیگر امکان تعمیر هم از بین می رود.

محافظ برق ارزان ترین ابزار برای محافظت از وسایل برقی در برابر نوسانات است که سبب کاهش هزینه ها نیز می شود. بهتر است یکبار با در نظر گرفتن بودجه مناسب اقدام به خرید محافظ مناسب کنید تا از لوازم برقی خود به خوبی محافظت کرده باشید. قیمت لوازم برقی به عواملی مانند برند، توان محافظ، فروشگاه ارائه دهنده و… بستگی دارد.

خرید محافظ ولتاژ برق باکیفیت

بسیاری از افراد دیگر به سبک گذشته خرید نمی کنند و ترجیح می دهند تا با خرید اینترنتی در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند. شما نیز می توانید با خرید اینترنتی محافظ برق، لامپ، سه راهی، چراغ مطالعه و…. از کالای برق حصاری در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. شما می توانید مشخصات محصول مورد نظر خود را مطالعه کرد و قیمت آن را با سایر فروشگاه ها مقایسه کنید سپس با خیالی آسوده از کالای برق حصاری محافظ برق مورد نظر خود را خریداری کنید.

شما با خرید حضوری محافظ ولتاژ تنها با اطلاعاتی که فروشنده به شما می دهد باید تصمیم خود را برای خرید محصول مورد نظر خود بگیرید. اما با خرید اینترنتی از فروشگاه کالای برق حصاری می توانید ابتدا ویژگی های محصول را مطالعه کرده سپس اقدام به خرید نمایید. هدف فروشگاه حصاری رضایت مشتری و رساندن کالاهای با کیفیت با کمترین قیمت به دست مشتریان است.

تفاوت محافظ برق با چندراهی برق در چیست؟

چند راهی برق و محافظ ها ممکن است، از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به هم باشند ، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. اگر چه هر دو آن ها می توانند پریز(خروجی های برق) متعددی را فراهم کنند، اما فقط یک محافظ برق استاندارد، می تواند از وسایل برقی در برابر نوسان های احتمالی محافظت کند.

چندراهی برق تنها دارای چند خروجی کم هزینه است، که تعداد پریز شما را افزایش می دهد. حتی ممکن است دارای یک قطع کننده مدار با کلید روشن / خاموش باشد، اما هیچ گاه باعث کنترل میزان ولتاژ و محافظت وسایل الکتریکی شما در برابر نوسانات نخواهد شد.

پس به طور کلی می توان نتیجه گرفت چند راهی های برق محصولات ارزان قیمت و چند خروجی هستند، که صرفاً باعث افزایش تعداد پریز دیواری می شوند. معمولاً دارای نوعی قطع کننده مدار (کلید روشن / خاموش) هستند، اما اکثر آنها توانایی “محافظت” واقعی در برابر نوسانات برق را ندارند. برخی از آنها ممکن است از کمترین سطح محافظت برخوردار باشند، اما همه آنها تقریباً مانند اتصال مستقیم به پریز دیواری هستند.

تفاوت محافظ برق با چندراهی برق در چیست؟

محافظ برق و چندراهی برق

محافظ های ولتاژ نیز نسبتاً ارزان هستند؛ اما برخلاف چندراهی های برقی سطح حفاظتی را در برابر افزایش یا کاهش مقدار جریان و یا و لتاژ را دارند. محافظ ولتاژ ها به دو نوع محافظ ولتاژ آنالوگی و محافظ دیجیتالی تقسیم می شوند. به عنوان یک قاعده کلی وجود دارد که، شما باید اولویت خود را برای محافظت از ولتاژ الکترونیکی برای تعمیر و تعویض گران قیمت بگذارید.

لوازم خانگی جدید به لطف اجزای ظریف و ریزتری که در آنها نصب شده است؛ نسبت به وسایل الکترونیکی قدیمی نسبت به موج های برق حساسیت بیشتری دارند. ریزپردازنده هایی که در رایانه ها و بسیاری از لوازم خانگی یافت می شوند، بیشترین حساسیت را به ولتاژ بالا دارند. تنها در صورتی کار می کنند که جریان پایدار در حد ولتاژ مناسب، به آنها برسد.

چه وسایلی نیاز به محافظ برق دارند؟

نمونه مواردی که می تواند ولتاژ آن توسط محافظ ولتاژ محافظت شود عبارتند از: یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، پکیج، کولر گازی، کامپیوترها، تلویزیون ها نیاز به محافظ برق دارند.

از طرفی دیگر مایکروویو، مودم / روتر، سیستم های بازی ویدیویی (مانند PlayStation 4 یا Xbox One)، تجهیزات صوتی پیشرفته و سایر وسایل برقی که انواع آن ها را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد. البته طبیعی است که قیمت محافظ ولتاژ بسته به نوع و کاربردی که دارد، متفاوت باشد.

محافظت از قطعات الکترونیک یخچال

برد کنترلی یخچال از اجزای الکتریکی ساخته شده و جریان زیاد باعث ایجاد گرمای بیش از حد و در نتیجه خراب شدن آن می شود. البته در مقایسه با سایز اجزا، بورد یخچال از قیمت ارزانتری برخوردار است و درصورت خراب شدن براحتی قابل تعویض می باشد.

کمپرسور که حاوی موتور دستگاه است از اصلی ترین و در عین حال مهم ترین قطعات تشکیل دهنده یخچال و فریز می باشد و از سایر قطعات حساس تر است و عملکرد آن مستقیما به کیفیت جریان برقی که وارد می شود بستگی دارد؛ بنابراین با افزایش ناگهانی سرعت یا همان ولتاژ به زودی خراب می شود. در صورت خرابی عموعا قابل تعمیر نیست و از آنجایی که هزینه تعمیر و تعویض آن بالاست در صورت خرابی کمپرسور نهایتا مجبور به تعویض یخچال هستیم.

از دیگر اجزای تشکیل دهنده یخچال که نسبت به افزایش ولتاژ برق حساس است می توان به یخ ساز اشاره کرد، ورود جریان بیش از حد مجاز سبب گرم شدن اجزای تشکیل دهنده یخچال و سوختن اجزای الکتریکی یخ ساز می شود البته قطعات یخساز در صورت خرابی یا سوختن به راحتی در بازار پیدا می شوند نسبتا ارزان و براحتی قابل تعویض هستند.

محافظ برق یختچال

محافظ برق مناسب یختچال

به طور کلی و با ذکر مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که کار محافظ برق یخچال قطع برق در زمان نوسان و وصل دوباره آن پس از گذشتن زمانی مشخص و برگشتن میزان ولتاژ به شرایط عادی است در واقع محافظ وقتی که ولتاژ غیرعادی حس کند منبع برق متصل به یخچال را قطع و یخچال را از آسیب‌های ناشی از این نوسانات حفظ می‌کند. محافظ یخچال معمولی، محافظ یخچال ساید و محافظ یخچال فریزر چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

محافظ برق کولر گازی

جهان امروز و روند زندگی افراد با انواع وسایل هوشمند برقی احاطه شده که دارای قطعات گران قیمت و در بیشتر موارد بدون قابلیت تعمیر و یا تعویض هستند که نباید در معرض نوسانات برقی قرار گیرند، کولرگازی جزء آن دسته از وسایل برقی است که در فصل بهار و تابستان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

مشکل نوسان برق شدید و قطع و وصل شدن های مکرر  برق ممکن است بخصوص در هنگام اوج مصرف برق یا وقتی که مصرف برق از حد نرمال عبور کرده؛ می تواند آسیب های جبران ناپذیر به دستگاه وارد کند. حتی در مواردی باعث سوختن کولرگازی می شود. بنابراین وجود یک محافظ ولتاژ که بتواند نوسانات برقی را کنترل کند و با مدیریت زمان شارژ وسیله برقی آن را در برابر تغییرات ناگهانی ولتاژ محافظت کند بسیار ضرورری است.

انتخاب محافظ کولر گازی خوب

از ویژگی های محافظ کولر گازی خوب آن است؛ که متناسب با قدرت کولر، جریان ورودی از آن و نوع ورودی برق کولر گازی  طوری طراحی شده باشد؛ که جای زیادی را اشغال نکند. همچنین محافظ هایی با جنس بدنه آهنی و روکش الکترو استاتیک مانند یک لایه ضد خش عمل کرده و باعث می شوند تا ظاهر محافظ حفظ شود.

خرید محافظ برق کولر گازی

محافظ کولر گازی

به طور کلی از لحاظ فنی یک محافظ برق استاندارد برای کولرگازی باید مجهز به نشانگر LED باشد. این وسیله به منظور نشان دادن ولتاژ های عادی و غیرعادی و زمان تأخیر جریان برق مورد استفاده قرار می گیرد. محافظ کولر گازی معمولا دارای زمان تأخیر 210 تا 240 ثانیه ای است.

به طور معمول محافظ کولر گازی می تواند حداکثر جریان برق تا 30 آمپر را تحمل کند و توانی بالاتر از 7000 داشته باشد. از آنجایی که توان کولر گازی برحسب واحد BTU بیان می شود؛ می توان با توجه به میزان این واحد محافظ کولرگازی مناسب را انتخاب کرد،. به طبع کولرگازی های با BTU بالا و کولرهای 3 فاز قطعا به محافظ های قوی تری نیاز دارند.

برای جلوگیری از بروز صدمه و آسیب در کولرگازی در کنار توجه به المان های بالا بهتر است از محافظی استفاده کنیم که ولتاژ بالای 270 و پایین تر از 150 ولت را قطع کند. از محافظ ولتاژ ورودی 30 آمپر با عنوان محافظ های برق مناسب کولر گازی یاد می شود.

محافظ یخچال

می دانیم قیمت محافظ برق با توجه به امکاناتی که دارد، متفاوت است ولی با توجه به نکاتی که در این مقاله آمده است، می توانیم بهترین محافظ یخچال را انتخاب کنیم. با توجه به اینکه یکی از هزینه برترین لوازم خانگی برای خرید در خانه یخچال است، لذا برای اینکه بیشتر عمر کند و در برابر نوسانات برق مقاومت داشته باشد، استفاده از محافظ یخچالی ضروریست.

از آنجایی که یخچال ها علاوه بر لوازم الکترونیکی پیچیده، دارای کمپرسور نیز هستند بنابراین هرگونه نوسان ولتاژی برای یخچال ها خطرناک محسوب می شود و به همین دلیل استفاده از محافظ برای روشن کردن انواع یخچال ها الزامیست.

خرید محافظ برق یخچال

بهترین محافظ برق یخچال

افزایش ناگهانی ولتاژ سبب افزایش ناگهانی جریان الکتریکی و تولید گرمای بیش از حد می شود. این گرمای ایجاد شده به سه قسمت از اجزای الکترونیکی (‌برد کنترلی)، کمپرسور یا موتور و یخ ساز آسیب وارد می کند. به همین دلیل این افزایش ناگهانی اصلی ترین علت خرابی یخچال و فریزر هاست.در زیر به طور اجمالی به معرفی اجزای مهم یخچال و تأثیر نوسان برق در عملکرد آنها اشاره می کنیم.

محافظ برق ماشین لباسشویی

از جمله لوازم برقی خانگی که مورد نیاز بیشتر خانواده ها می باشد ماشین لباسشویی است و این سؤال برای همه پیش می آید که آیا محافظ برق برای ماشین لباسشویی لازم است یانه؟ و حتی احتمال دارد که نصاب در حین نصب ماشین لباسشویی تاکیدی بر استفاده از محافظ نداشته باشد و اظهار دارد که مصرف برق ماشین لباسشویی بالا است و باید مستقیم به برق وصل شود. زیرا محافظ شدت جریان برق را کم می کند.

ما با تغییر این طرز فکر و جواب دادن به این سؤال مهم، شما را راهنمایی می کنیم تا با انتخاب خوب و اختصاصی محافظ ماشین لباسشویی خود در حفظ و نگهداری آن دقت لازم شده و باعث طول عمر و کارآیی بهتر آن باشد. ممکن است همه ما برای انواع لوازم برقی از محافظ استفاده کنیم اما احتمال دارد ماشین لباسشویی موجود در خانه محافظ ولتاژ نداشته باشد و یا به اشتباه از محافظ یخچال یا هر وسیله برقی دیگری برای آن استفاده شود که یک اشتباه بزرگ است.

محافظ های برق معمولی بررسی می کنند که اگر ولتاژ از حد معین بالا و پایین رفت جریان برق را قطع کنند. برای ماشین لباسشویی می توان از محافظ برق 16 آمپر استفاده کرد که بیشتر و کمتر از این آمپر مناسب ماشین لباسشویی نمی باشد.

محافظ برق ماشین لباسشویی

محافظ برق مناسب ماشین لباسشویی

یک محافظ خوب با نوسان ولتاژ، برق را برای یک دقیقه یا بیشتر قطع کرده و سپس دوباره اتصال را برقرار می کند، بدین ترتیب اول نوسان ولتاژ برق از بین می رود و بعد آمپر روشن می شود حتی محافظ هایی هم وجود دارند که زمان نوسان ولتاژ به جای قطع کردن برق، ولتاژ را ثابت نگه می دارد. یعنی دارای رگولاتور ولتاژ است و این محافظ ها با توجه به قیمت بالا کارآیی بهتری نیز دارند.

محافظ ماشین ظرفشویی

محافظ ماشین ظرفشویی معمولاً بدون کابل بوده و دارای یک خروجی (پریز) می باشد. معمولاً به صورت آنلوگ بمی باشد. همچنین سه چراغ ال ای دی نمایانگر جریان، عادی، غیرعادی و با تاخیر دارد. زمان تاخیر آن حدود 240 تا 360 ثانیه می باشد. حداکثر توان قابل پشتیبانی حدود 4000 وات می باشد. حداقل و حداکثر ولتاژ قطع جریان در این نوع حدود 180 تا 240 ولت بوده و جریان خروجی آن 16 آمپر می باشد. عموماً پریز آن دارای ارت بوده و نوع سرامیکی آن کیفیت بهتری دارد.

محافظ برق تلویزیون

محافظ های ولتاژ تلویزیون عموماً با عنوان محافظ برق لوازم صوتی، تصویری و کامپیوتر در بازار موجود هستند. بنابراین می توان از آن ها بعنوان محافظ کامپیوتر های معمولی، محافظ لپ تاپ، گیرنده های دیجیتالی و تلویزیون ها استفاده کرد. عموماً دارای حداکثر توان پشتیبانی حدود 2400 ولت آمپر می باشند.

حداقل و اکثر ولتاژ برای قطع کردن جریان در این محافظ ها 170 تا 240 ولت می باشد. محافظ های تلویزیون زمان تاخیری کمتر از محافظ های یخچالی داشته دارند. زمان تاخیر حدود 60 تا 120 ثانیه می باشد، که به نسبت منطقه ای که در آن ساکن هستید متغیر است.

خرید محافظ برق تلویزیون

محافظ تلویزیون

این محافظ جریان ورودی را در حدود 10 آمپر مدیریت می کند و با توجه به اینکه مختص لوازم صوتی و تصویری است، لذا بایستی طول کابل مناسبی (معمولاً حدود 3 متر) داشته باشد و تعداد پریزهای آن بیشتر از سه باشد. سه لامپ ال ای دی برای نمایش حالت عادی، غیر عادی و تاخیر داشته و جنس بدنه آن ها بیشتر از پلاستیک می باشد. برخی از آن ها دارای پورت های یو اس بی برای شارژ کردن تلفن های همراه نیز هستند.

محافظ برق پکیج

محافظ پکیج معمولاً بدون کابل بوده و دارای یک یا حداکثر دو خروجی (پریز) می باشد. پریز دوم برای لوازم جانبی پکیج مثلاً سختی گیر تعبیه شده است. معمولاً به صورت آنلوگ می بانشد. سه چراغ ال ای دی نمایانگر جریان، عادی، غیرعادی و با تاخیر دارد. زمان تاخیر آن حدود 30 تا 60 ثانیه بوده و حداکثر توان قابل پشتیبانی حدود 2500 وات می باشد.

حداقل و حداکثر ولتاژ قطع جریان در این نوع حدود 170 تا 250 ولت است. محافظ برق پکیج جریان بیش از 10 آمپر را پشتیبانی نمی کند. عموماً پریز آن دارای ارت است. نوع سرامیکی آن کیفیت بهتری دارد.

محافظ برق زیر کنتوری( پشت کنتوری)

این محافظ همانگونه که از نام آن ها پیداست، بعد از کنتور برق وصل می شوند. با توجه به اینکه اغلب تا 40 آمپر جریان را مدیریت می کنند، مناسب واحدهای مسکونی، تجاری یا اداری هستند. طوری که ولتاژ ورودی اگر از حدی افزایش یا کاهش یابد موجب قطع شدن جریان برق می گردد. همچنین می توان از این محافظ پشت فیوز های قسمت های مختلف منزل استفاده کرد تا مثلا وسایل الکتریکی موجود در اتاق کار را در صورت افت ولتاژ قطع کند.

این محافظ ها در مقایسه با محافظ های برقی که قبلاً اشاره شد، میزان ولتاژ زیادی را پوشش می دهند. ولی این به آن معنی نیست که بتوان آن را بعنوان محافظ برق ساختمان در نظر گرفت؛ زیرا این دستگاه ها بعنوان محافظ خانگی کاربرد دارند و تنها می توانند ولتاژ محدودی را پشتیبانی کنند. اگر بخواهیم برای ساختمان یا چند واحد از ساختمان به نسبت مصرف برقی که داریم، محافظی را در نظر بگیریم، باید به سراغ محافظ  آمپر بالا برویم. گزینه دیگر، استفاده از محافظ ولتاژ صنعتی است.

محافظ برق ماینر

تمامی محافظ هایی که در این مقاله به آن اشاره شده است، برای استفاده دستگاه های خانگی با توان های استاندارد و معمول پیشنهاد شده است. اما گاهی برخی افراد در منزل یا محیط کار از دستگاه هایی استفاده می کنند، که معمولی نیست و توان بسیار بالایی را برای کار نیاز دارند. بعنوان مثال اگر دستگاه ماینر دارید، برای آن محافظ برق ماینر نیاز دارید؛ که دارای توان بالا باشد. دستگاه ماینر باید به تنهایی به آن وصل شود.

خربد استابلایزر ماینر

استابلایزر ماینر

مورد دیگری که در خرید محافظ ماینر مهم است این است که همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، محافظ با تغییرات ولتاژ از حدی، جریان را قطع می کند. در این صورت برق دستگاه شما ممکن است در روز چندین بار قطع شود. به همین دلیل گزینه ای که شاید برای انجام این قبیل امور توصیه می شود استفاده از استابلایزر است. استابلایزر در صورت کاهش یا افزایش ولتاژ، جریان برق را قطع نمی کند، بلکه ولتاژ را در یک محدوده مشخص نگه می دارد.

آیا محافظ های ولتاژ همیشه موثرند؟

متأسفانه، تصور اینکه وسایل برقی شما با استفاده از محافظ در برابر ولتاژ 100% ایمن شده باشند، تصوری اشتباه است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است محافظ های ولتاژ از کار بیفتند. به عنوان مثال، محافظ های برق برای همیشه کار نخواهند کرد. برخی از آن ها مخصوصاً در جاهایی که نوسانات شدید است، پس از مدتی از کار می افتند. در این صورت، پیشنهاد می شود نوعی از آن ها را انتخاب کنید؛ که دارای چراغ نشانگر می باشند. این نمون ها به شما اجازه می دهد تا از فرسودگی MOV مطلع شوید.

آیا محافظ های برق همیشه موثرند؟

محافظ برق با چراغ نشانگر

به عنوان مثال هیچ محافظ برقی در داخل خانه شما از آسیب های ناشی از صاعقه محافظت نمی کند. خبر خوب این است که رعد و برق یکی از علل غیرمعمول نوسان های برق است. اما خبر بد؟ محافظ های برق قادر به کنترل نوسانات برق بر اثر وقوع صاعقه های شدید نیستند.

اگر احساس می کنید در معرض صاعقه یا نوسان های برقی جدی دیگر قرار دارد و نیاز به محافظت نیاز دارید، می توانید روی یک سرکوبگر ولتاژ خانه (نصب شده قبل از تابلوی برق اصلی خود) سرمایه گذاری کنید.

مزایای استفاده از محافظ برق

  1. همان طور می دانید محافظ های برق، ولتاژهای اضافی برق را مشخص می کند و برق های اضافی را به زمین از طریق سیم هدایت می کند.
  2. چنذ راهی است که سیم های اضافی را سازماندهی می کند.
  3. قطعات لوازم الکترونیکی سالم می ماند و عمر آن ها کم نمی شود
  4. آرامش خاطر را برای استفاده کننده فراهم می کند.
  5. از تمام وسایل در برابر آسیب ها محافظت می کند.
  6. پیک های ناگهانی و نوسانات برق را یکنواخت می کند.

با خیال راحت از محافظ استفاده کنید

شاید این هشدار را شنیده باشید که بخاطر حفظ ایمنی هرگز نباید بخاری های برقی را به چند راهی برق متصل کنید. این کاملا درست است. وسایل فشار قوی مانند بخاری های برقی می توانند به راحتی یک چندراهی برق را بیش از حد گرم کرده و باعث آتش سوزی شوند. اما محافظ های ولتاژ متفاوت از چندراهی های برق کار می کنند.

یک محافظ ولتاژ با کلید روشن / خاموش و چراغ نشانگر دارای فیوز است که در صورت گرم شدن بیش از حد ذوب می شود. این امر باعث می شود که هیتر برقی اتصال و برق را از دست بدهد. با این حال، همه محافظ های ولتاژ از این امکان برخوردار نیستند و بخاری های برقی به راحتی می توانند برخی از آنها را تحت فشار قرار دهند. برای حفظ ایمنی بیشتر، تنها از قرار دادن چندین وسیلع برقی پرقدرت مانند کولر و بخاری در یک محافظ ولتاژ خودداری کنید.

نکاتی عمومی برای انتخاب محافظ برق مناسب

اکنون که دانستید محافظ ولتاژ چیست و چگونه کار می کند، نکاتی را که هنگام خرید محافظ برای وسایل الکترونیکی خود در نظر بگیریم را با هم مرور کنیم:

  • بایستی محافظ برق مناسب برای هر وسیله را جداگانه تهیه کنیم.
  • در صورت استفاده چندین دستگاه مشابه از یک محافظ تعداد درگاه ها یا خروجی های مناسب را در نظر بگیریم.
  • با خرید از فروشگاه های معتبر این اطمینان حاصل شود که محافظ خریداری شده نو بوده و محصول دارای مهر استاندارد باشد.
  • قبل از خرید و استفاده ولتاژ بستن و میزان جذب انرژی بررسی شود.
  • از محصولاتی استفاده شود که دارای گارانتی معتبر باشد.
  • در صورت امکان دارای چراغ نشانگر نیز باشد.

محافظ برق چگونه کار می کند؟

محافظ در برابر خساراتی که افزایش ناگهانی ولتاژ می تواند ایجاد کند، جلوگیری می کند. نحوه کار محافظ ولتاژ ساده و جذاب است؛ به طوری که محافظت از میزان ولتاژ با کشیدن جریان از خروجی و انتقال آن به دستگاه هایی که به محافظ برق متصل شده است، انجام می شود. برد محافظ دارای واریستور اکسید فلز یا MOV است؛ که ولتاژ اضافی را منحرف می کند. تا این اطمینان حاصل شود که دستگاه های متصل از یک ولتاژ ثابت برخوردار هستند.

MOV مانند یک شیر حساس به فشار کار می کند. وقتی MOV سطح ولتاژ بالا را تشخیص می دهد، مقاومت را کاهش می دهد. اگر سطح ولتاژ خیلی کم باشد، مقاومت را افزایش می دهد. در واقع به منظور هدایت ولتاژ اضافی به طور خودکار وارد عمل می شود. چراغ قرمز محافظ با نوسان ولتاژ روشن شده و برق را برای یک دقیقه یا بیشتر قطع می کند.

عملکرد محافظ برق

عملکرد محافظ های برق

سپس دوباره اتصال را برقرار می کند، بدین ترتیب اول نوسان ولتاژ برق از بین می رود و بعد آمپر روشن می شود. حتی محافظ هایی هم وجود دارند؛ که زمان نوسان ولتاژ به جای قطع کردن برق، ولتاژ را ثابت نگه می دارد. یعنی دارای رگولاتور ولتاژ است و این محافظ ها با توجه به قیمت بالا کارآیی بهتری نیز دارند.

نوسان برق چیست؟

برای درک چگونگی عملکرد محافظ های ولتاژ، باید بدانیم تعریف صحیح نوسان برق چیست. تعریف نوسان برق افزایش یا کاهش مقدار ولتاژ جریان یافته از طریق دستگاه های الکتریکی است. نوسانات برق می تواند به دلیل موارد زیادی از جمله استفاده از دستگاه های پرقدرت، سیم کشی نامناسب ساختمان، عوامل طبیعی چون صاعقه یا مشکل در تجهیزات تاسیساتی ساختمان ایجاد شود.

تا زمانی که دستگاه به طور ناگهانی از کار بیفتد، متوجه نوسان جریان برق نخواهیم شد. چرا که ممکن است چندین بار نوسان برق ایجاد شود ولی هیچ آسیبی به وسایل برقی وارد نشود. همانگونه که امکان دارد تنها یک بار نوسان برق ایجاد شود و تمام دستگاه های برقی از کار بیفتند.

راهنمای خرید محافظ برق

محافظ برق های مختلفی در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارند. برای اینکه بتوانید محافظ مناسبی خریداری کنید باید نکاتی را بدانید.

پیش از آنکه اقدام به خرید محافظ کنید لازم است تا نکاتی را بدانید تا در هنگام خرید این وسیله پرکاربرد دچار مشکل نشوید. نکاتی که باید در هنگام خرید محافظ به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

محافظ برق با جنس بدنه مناسب

پیش از خرید محافظ یخچال حتما با واژه های سرامیکی و پلی آمید درمورد جنس بدنه محافظ آشنایی دارید. هسته محافظ ها اصولا از مواد سرامیکی یا پلی آمید ساخته می شوند. سرامیک در جریان های بالا عملکرد بهتری دارد و در آمپر های زیاد گرم نمی شود. بنابراین هسته سرامیکی در مقایسه با پلی آمید یا پلاستیکی با وجود شکنندگی بسیار مقاوم تر است. همچنین با وجود گران بودن از طول عمر بیشتری برخوردار است.

هسته پلی آمید که به اسم هسته پلاستیکی هم شناخته می شود، نسبت به هسته سرامیکی ارزان تر می باشد. به دلیل ایجاد ارتباط راحت و آسان بین سیم ها در اتصالات الکتریکی بسیار پرکاربرد است. با این حال این هسته محافظ دربرابر جریان های ورودی بیش از حد ممکن است آب شود؛‌ به طور کلی جنس بدنه محافظ برق بهتر است ضد آتش باشند. تا درصورت بروز اتصالی یا آب شدن سیم ها بدنه محافظ دچار حریق و آتش سوزی نشود.

محافظ برق دارای فیوز و پیچ تنظیم ولتاژ

اینکه محافظ یخچال بتواند تمام شوک های برقی وارده به دستگاه را کنترل کند و از آسیب رسیدن به دستگاه های متصل جلوگیری کند؛ امری بسیار مهم است. استفاده از پیچ یا ناب بر روی دستگاه محافظ می توان میزان ولتاژ ورودی به دستگاه را تنظیم کند. اکثر محافظ های یخچال به منظور جلوگیری از سوختن دستگاه دارای فیوز هستند.

محافظ برق

محافظ برق دارای فیوز

در محافظ های استاندارد، این فیوز ها در دسترس قرارداده شده اند تا در صورت سوختن، مصرف کننده بتواند براحتی آنها را تعویض کند. بنابراین در مواقعی که فکر می کنید؛ محافظ برق سوخته یا خراب شده این احتمال وجود دارد؛ که فیوز سوخته باشد و با تعویض آن محافظ دوباره شروع به کار کند. به عبارت ساده تر می توان گفت فیوز داخل محافظ به نوعی اصلی ترین ویژگی یک محافظ ولتاژ است؛ که ازسوختن و خرابی آن جلوگیری می کند.

دارا بودن چراغ ال ای دی

هر محافظ ولتاژی باید دارای حداقل 3 و در حالت استاندارد 4 لامپ ال ای دی به رنگ های سبز، زرد و قرمز برای نمایش وضعیت محافظ و نوع و میزان جریان برق ورودی به وسایل برقی باشد، زمانی که دامنه ولتاژ ورودی به محافظ بیش از 250 ولت و کمتر از 170 ولت باشد در این صورت چراغ قرمز روشن می شود. در این حالت محافظ مانع ورود جریان برق به یخچال شده و از آسیب به برد و یا کمپرسور آن جلوگیری می کند.

چراغ ال ای دی زرد رنگ با بازگشت دامنه ولتاژ به مقدار ایمن و شروع به کار تایمر محافظ روشن می شود. بعد از حدود 3 الی 5 دقیقه جریان عادی برق را برقرار می کند. در این حالت چراغ سبز رنگ روشن می شود. این به معنی شروع به کار عادی محافظ و ورود جریان برق به یخچال است.

طول کابل مناسب محافظ برق خانه

مدل های مختلف محافظ با طول کابل برق بین 1 تا 5 متر متغیر وارد بازار شده است. بهتر است کابل محافظ یخچال و فریز از فاصله اندازه گیری شده بین یخچال و پریز طولانی تر باشد تا بهنگام استفاده از آن دچار درد سر نشوید.

تعداد پورت خروجی چراغ مطالعه

محافظ ولتاژ بهتر است دارای پورت یا خروجی کافی برای وسایل برقی باشد. برای خرید یک محافظ مناسب ابتدا بهتر است؛ تعداد وسایلی که قرار است به محافظ بزنید را مشخص کنید. سپس اقدام به خرید دستگاه محافظی بکنید که دارای تعداد یک پورت یا خروجی بیشتر باشد.

فاصله بین خروجی دو شاخه ها باید طوری طراحی شده باشد که دو شاخه ها به یکدیگر گیر نکنند. شرکت های تولید کننده محافظ یخچال این محصول را معمولا با دو پورت طراحی می کنند؛ که یکی از پورت ها برای دوشاخه یخچال و دیگری برای فریزر در نظر گرفته می شود.

گارانتی تعویض و علامت استاندارد

ضمانت تعویض یکی دیگر از ویژگی های اصلی یک محافظ ولتاژ خوب است. محصول دارای گارانتی به شما این امکان را می دهد؛ که در صورت مشاهده عملکرد غیر عادی یا خرابی محصول با نشان دادن کارت ضمانت مخصوص محصول آن را تعمیر یا تعویض کنید. به همین دلیل اکثر برند های تولید کننده محافظ در ایران محصول با گارانتی ارئه می دهند.

گارانتی محافظ برق

گارانتی محافظ برق و ضمانت تعویض آن

علاوه بر ضمانت تعویض در خرید هر محصول الکتریکی، دارا بودن علامت استاندارد بسیار مهم است. عللامت استاندارد نشان دهنده این مسأله است که محصول مورد نظر آزمایش و تست شده است. بنابراین تمامی فاکتورهای مهم یک محصول خوب را دارد و با عملکرد ایمن آسیب جبران ناپذیری به وسایل الکتریکی وارد نمی‌کند.

بهترین برند محافظ برق در بازار

انتخاب محافظ برق خانه مناسب همواره دغدغه کسانی بوده است که اهمیت این وسیله برقی را به خوبی درک کرده اند؛ در انتخاب یک محافظ ولتاژ اولویت های زیادی را باید در نظر گرفت که شاید آخرین اولویت قیمت مناسب باشد، چرا که محافظ های برق ارزان قیمت توانایی محافظت از کالای برقی گران قیمت شما را ندارند!

بهترین برند محافظ برق کدام است؟

انواع برند محافظ برق

به منظور انتخاب و خرید محافظ برق مناسب معرفی چند برند معتبر تولید کننده محافظ که سالهاست در این زمینه فعالیت دارند ، جایگاه خود را تثبیت کرده اند و سبد کالایی کاملی نیز دارند، خالی از لطف نیست. بدون هیچ ترتیب خاصی این برند ها را معرفی می کنیم و قضاوت و انتخاب را بر عهده شما می گذاریم که همیشه بهترین انتخاب ها را داشته اید.

شرکت تیراژه یکی از بهترین برند های محافظ برق

محافظ تیراژه ساخت شرکت صبا تصویر کیمیا است که از سال 1375 ابتدا با تولید آنتن وارد بازار ایران شد و با تکمیل نیرو و تجهیزات محافظ تیراژه را به سبد تولید خود اضافه کرد و همیشه به عنوان یکی از بهترین برند های محافظ برق خانه شناخته می شود.
خرید بهترین محافظ برق
محافظ تیراژه تنوع بالایی دارد و برای تک تک محصولات محافظ جداگانه ای در نظر گرفته شده است؛ محافظ صوتی تصویری، محافظ یخچال فریزر ، محافظ لباسشویی و ظرفشویی، کولر گازی و … که هر کدام در تنوع های مختلف تولید شده اند سبد کاملی در اختیارتان قرار می دهد. مزایای محافظ تیراژه عبارتند از:

  • دارای نشان استاندارد ملی ایران
  • دارای نشان CE و iso9001
  • تنوع بالای محصولات
  • بسته بندی زیبا و محکم
  • دو سال گارانتی تعویض
  • بدنه نسوز
خرید محافظ برق شرکت پارت الکترونیک

محافظ برق تیراژه

شرکت پارت الکترونیک

پارت الکتریک فعالیت خود را از سال 64 شروع کرده و همواره اجناس با کیفیت بالا تولید کرده و هرگز کیفیت را فدای رقابت در بازار نکرده است، این شرکت در سالهای 90 و 91 موفق به اخذ نشان طلایی بهترین واحد کیفی شده است. مزایای محافظ ولتاژ پارت الکتریک عبارتند از:

  1. استفاده از مغز سرامیکی در برخی از محافظ ها
  2. دریافت گواهی CE اروپا
  3. دو سال گارانتی
خرید محافظ برق آفر الکترونیک

محافظ برق لپ تاپ

شرکت آفر الکترونیک

آفر الکترونیک از سال 1393 تولید انواع محافظ ولتاژ را شروع کرد اما با توجه به کیفیت بالای محصولات خیلی سریع نام خود را به عنوان یک نام قابل اعتماد در بازار ایران ثبت کرد. مزایای محافظ ولتاژ آفر الکترونیک عبارتند از:

  1. سه سال گارانتی
  2. کیفیت بالا
  3. استفاده از مواد اولیه درجه یک
خرید محافظ برق هوشمند شرکت خیام

محافظ برق هوشمند

شرکت خیام الکتریک

خیام الکتریک از سال 65 کار خود را شروع کرده اما با توجه به تنوع بسیار بالای محصولاتی که دارد هرگز از کیفیت محصولات خود غافل نشده است، نمحافظ های خیام الکتریک شاید ظاهر چندان چشم نوازی نداشته باشند ولی از نظر کیفی جزء بهترین برند های محافظ برق هستند.

انواع محافظ برق شرکت آیلا

محافظ برق لوازم صوتی و تصویری

شرکت آیلا

آریا نور شکوه با برند تجاری آیلا ابتدا با تولید لامپ های کم مصرف وارد بازار ایران شد اما کم کم به یکی از کامل ترین مجموعه ها در بازار ایران تبدیل شد، محافظ های آیلا در تنوع و کیفیت بالا تولید می شوند و دارای نشان استاندارد ملی ایران هستند.

خرید محافظ برق شرکت نگار آزمایش

محافظ برق شرکت نگار آزمایش

شرکت نگار آزمایش

یکی از اولین شرکت های تولید کننده محافظ ولتاژ در ایران که نشان استاندارد گرفت بی شک نگار آزمایش بود، هر چند که این روز ها با اضافه شدن رقبای بسیار شاید کمتر دیده شود ولی هنمچنان به تولید محافظ های با کیفیت ادامه می دهد.

محافظ برق شرکت نمودار کنترل

محافظ یخچال نمودار کنترل

شرکت نمودار کنترل

نمودار کنترل با تولید محافظ هایی با ظاهر متفاوت یک شرکت جذاب در زمینه تولید محافظ است، محصولات این شرکت دارای نشان استاندارد ملی ایران می باشند و در تنوع بالا به بازار عرضه شده اند.

خرید محافظ برق شرکت فردان الکتریک

محافظ تلوزیون فردان الکتریک

شرکت محافظ برق فردان الکتریک

شرکت فردان الکتریک با تنوع بالا در زمینه تولید انواع محافظ، کلید های صنعتی و… فعالیت می کند و محصولات با کیفتی نیز دارد.

سوالات متداول در رابطه با محافظ برق

  1. آیا می توان از محافظ یخچال برای لباسشویی استفاده کرد؟
    خیر؛ به علت تفاوت قدرت این دو محافظ نمی توان از محافظ های یخچال که عموما 10 آمپر هستند برای محافظ لباسشویی استفاده کرد.
  2. علت خرابی محافظ برق چیست؟
    بسته به اینکه در هنگام اتصال محافظ به برق، کدام چراغ ها روشن می شوند یا کلا روشن نمی شوند، متفاوت است که در سوالات بعدی برخی از آن ها توضیح داده شده است. این مورد را به یاد داشته باشید که تعمیر محافظ برق خانه در صورتی که ممکن باشد بایستی توسط افراد متخصص انجام گیرد، لذا توصیه می شود اگر دانش تخصصی ندارید، به هیچ عنوان محافظ برق را دستکاری نکنید. این کار ضمن اینکه موجب خرابی بیشتر می شود، ممکن است به وسایل برقی نیز آسیب وارد کرده و یا شاید حتی موجب برق گرفتگی یا آتش سوزی شود. ما در این مقاله تنها برخی از علل خرابی را به صورت تئوریک بیان می کنیم.
  3. آیا می توان از یک محافظ همزمان برای ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده کرد؟
    خیر؛ باید برای هر کدام یک محافظ جداگانه تهیه شود.
  4. علت چشمک زدن محافظ برق خانه چیست؟
    در صورتی که ولتاژ برق ورودی کمتر از 180 ولت نباشد، خرابی یکی از خازن ها یا آی سی یا از بین رفتن دیود نورانی مدار موجب این امر می شود.
  5. علت قطع و وصل شدن محافظ برق چیست؟
    به دلیل خرابی برد محافظ ناشی از از بین رفتن خاصیت خازن یا رله امکان پذیر است.
  6. علت یکسره شدن محافظ برق خانه چیست؟
    بعضی اوقات با اتصال محافظ به برق بدون اینکه زمان معمول طی شود و سپس جریان برق وصل شود، به محض اتصال محافظ به برق، جریان برقرار می شود که اصطلاحاً به آن یکسره شدن محافظ می گویند که معمولا به دلیل از بین رفتن خاصیت آی سی یا ترانزیستور این اتفاق روی می دهد.
  7. علت روشن نشدن چراغ سبز محافظ چه می تواند باشد؟
    وجود ایراد در برد شامل مقاومت و سردی لحیم، خرابی آی سی یا خازن ها و یا به هم ریختن تنظیم پتانسیومترها می تواند علت روشن نشدن محافظ برق شود. همین عوامل علت روشن شدن چراغ زرد محافظ نیز می تواند باشد.
  8. آیا ماشین لباسشویی نیاز به محافظ برق دارد؟
    بله ماشین لباسشویی همانند بسیاری دیگر از وسایل برقی داخل منزل به محافظ برق نیاز داشته، چراکه هزینه این وسیله برقی منزل بسیار گران بوده و در حفظ و نگهداری از آن باید بسیار مراقب بود.
TOP